Facebook vind-ik-leuk

Hoe Krijg Je Gedetailleerd Inzicht In Je Facebook Vind-Ik-Leuks?

Mensen die een Facebook bedrijfspagina hebben zijn vaak geïnteresseerd in het aantal mensen wat hun bedrijfspagina leuk vinden, oftewel het aantal vind-ik-leuks.Facebook weet dat mensen hierin geïnteresseerd zijn en heeft een aantal plekken gereserveerd om je dit inzicht te geven.

Op je hoofd pagina kan je hierover informatie vinden aan de rechterkant in de ‘Community’ sectie.

Facebook Community Sectie

In deze sectie vind je ook het aantal mensen die je Facebook bedrijfspagina volgen.

Statistieken Vind Ik Leuks

Er is echter een plek waar je veel meer detail inzicht kunt krijgen. Dat is in de ‘Statistieken’ sectie van je hoofdpagina en dan naar de menu optie ‘Vind-ik-leuks’.

Statistieken-vind-ik-leuks

Bij deze menu optie zie je een 4-tal dingen:

  • Instellen van een periode
  • Totaal aantal vind-ik-leuks voor pagina
  • Nettoaantal vind-ik-leuks
  • Locatie van pagina-vind-ik-leuks

Instellen van een periode

Allereerst stel je de periode in waarover je informatie wilt weten over je vind-ik-leuks. Je kan kiezen voor drie standaard periodes (een week, een maand of een kwartaal) of zelf een specifieke periode instellen.

Als je de standaard periodes wilt gebruiken stel je eerst de laatste dag van de periode in waarover je bent geïnteresseerd bij ‘Einde’. Als je vervolgens op ‘1w’ click dan kiest Facebook als ‘Start’ dag een week voor je ‘Einde’ dag.

Hetzelfde voor ‘1m’ en ‘1k’ maar dan voor een maand of een kwartaal. Klinkt een beetje ingewikkeld maar probeer het maar uit, het werkt eigenlijk heel eenvoudig.

Als je geen gebruik wilt maken van de standaard periodes stel je zelf een ‘Start’ en ‘Einde’ dag in.

In onderstaand voorbeeld is gekozen voor 2 september 2017 als ‘Start’ dag en 12 september 2017 als ‘Einde’ dag.

Start-en-Eind-datum

Totaal aantal vind-ik-leuks voor pagina

Dit toont het verloop van het totaal aantal vind-ik-leuks binnen de periode die je hebt ingesteld. En je hoopt natuurlijk op een stijgende curve 🙂

Als je met je muis op een plek in de grafiek gaat staan zie je het totaal aantal vind-ik-leuks wat je had op die specifieke dag.

Als je vervolgens op een specifieke dag klikt dan krijg je precies te zien hoeveel vind-ik-leuks je hebt ontvangen op die specifieke dag en waar ze vandaan kwamen.

Verloop-totaal-aantal-vind-ik-leuks

Nettoaantal vind-ik-leuks

Dit overzicht bestaat uit 4 verschillende componenten:

  • Vind-ik-niet-meer-leuks – dit zijn het aantal mensen die je bedrijfspagina eerst leuk hebben gevonden maar ervoor hebben gekozen om je niet meer leuk te vinden;
  • Organische vind-ik-leuks – dit zijn de mensen die je pagina leuk hebben gevonden zonder dat je daarvoor geld hebt uitgegeven, oftewel zonder een betaalde advertentie. Misschien heeft een kennis ze op je bedrijfspagina gewezen en vonden ze het erg interessant wat ze op je pagina aantroffen (goed gedaan!);
  • Betaalde vind-ik-leuks – deze heb je verkregen door een betaalde bron, meestal een Facebook advertentie;
  • Netto-aantal vind-ik-leuks – dit is het totaal van organische en betaalde vind-ik-leuks met aftrek van de vind-ik-niet-meer-leuks.

Als je op een component klikt aan de rechterkant van de grafiek krijg je alleen de grafiek te zien voor dat specifieke component en het gemiddelde aantal vind-ik-leuks binnen de periode die je hebt ingesteld.

Nettoaantal-vind-ik-leuks

Locatie van pagina-vind-ik-leuks

Dit overzicht bestaat uit 3 verschillende componenten:

  • Advertenties – het aantal vind-ik-leuks wat je hebt verkregen per dag door een betaalde advertentie;
  • Je pagina – het aantal vind-ik-leuks door mensen die je bedrijfspagina hebben bezocht en vervolgens je pagina leuk hebben gevonden;
  • Nieuwsoverzicht – het aantal vind-ik-leuks per dag door mensen die een bericht van jou in hun tijdslijn voorbij zagen komen en ervoor hebben gekozen om je pagina leuk te vinden.

Tenslotte

Dat mensen geïnteresseerd zijn in het aantal vind-ik-leuks is heel logisch. Want als je zoveel tijd steekt in het updaten en onderhouden van je Facebook bedrijfspagina dan wil je toch ook een beetje waardering! Heel menselijk allemaal.

Naast dat het je ego streelt, bieden ze ook nog een belangrijk voordeel. Als je een nieuw bericht plaatst op je tijdslijn, is de kans heel groot dat mensen die je bedrijfspagina leuk hebben gevonden jouw bericht op hun tijdslijn te zien krijgen.

Gratis en voor niks.

Een Facebook bedrijfspagina is vaak gestart door een commerciële bedrijf en deze gratis promotie is uitermate welkom.

Als je een bericht plaats van een nieuw product en je hebt duizenden volgers dan is de kans dus erg groot dat deze duizenden volgers je update te zien krijgen. Ze zijn dus direct en gratis op de hoogte dat je een nieuw product hebt gelanceerd.

Als je het koppelt aan een leuke promotie kan het mooie verkopen opleveren. En het enige wat je daarvoor hoefde te doen was een bericht plaatsen en een promotie bedenken. Niet gek toch?

Mocht je dit bericht interessant hebben gevonden dan wordt een vind-ik-leuk op onze Facebook post erg gewaardeerd. Er is aardig wat tijd ingestoken en een beetje waardering is altijd leuk (hmmm waar heb ik dat eerder gelezen 🙂 )

Click hier voor onze Facebook pagina.

Klik op de bewerken-knop om deze tekst te wijzigen. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Wat vond je van dit artikel?

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde score / 5. Aantal stemmen: