Social Media Kanalen

Social Media Kanalen Voor Je Bedrijf

Social media is voor bedrijven belangrijker dan ooit tevoren. Als je niet voldoende tijd in de verschillende social media kanalen stopt is dat een forse belemmering voor elk nieuw bedrijf anno 2019.

Maar het is wel belangrijk dat je het juiste social media kanaal gebruikt, want niet elke vorm van social media is geschikt voor elk bedrijf. Lees daarom snel verder voor een overzicht van social media kanalen en zie welke geschikt is voor jouw bedrijf.

Facebook

Facebook is een van de meest bekende social media kanalen en gaat al jarenlang mee. Het is nog steeds het grootste social media platform van het moment.

Hierdoor is het uitstekend geschikt voor allerlei doelgroepen, omdat eigenlijk bijna iedereen er wel gebruik van maakt. Denk aan jongeren, jongvolwassen maar er zijn ook steeds meer oudere mensen die gebruik maken van Facebook.

Facebook is een zeer divers medium, zo kun je lange of juist korte teksten schrijven, foto’s en video’s plaatsen, noem het maar op. Het is ook eenvoudig om posts op Facebook te laten delen door klanten, waardoor je bereik organisch groter kan worden.

Daardoor hoef je dus niet altijd betaalde advertenties te posten. Ook is het opbouwen van een community het eenvoudigst op Facebook. Let er echter op dat je niet enkel gebruik maakt van ‘tag’-posts, waarbij mensen iemand moeten taggen die vervolgens de post ziet. Hier krijg je misschien veel likes op, maar zal niet meewerken aan het opbouwen van een community.

Facebook Logo

Instagram

Een andere grote speler op de markt is Instagram. Dit medium waar je foto’s en video’s kunt plaatsen wordt voornamelijk gebruikt door jongere mensen, en dan voornamelijk vrouwen. In totaal zijn er in Nederland vier miljoen mensen die gebruik maken van Instagram.

Het is een ideaal platform als het eenvoudig is om jouw producten visueel aan de man te brengen. Zo kun je bijvoorbeeld laten zien hoe jouw product of dienst werkt, of wat de resultaten ervan zullen zijn.

Daarnaast kun je influencers inschakelen om jouw goederen of diensten te promoten. Hierbij is het van groot belang dat zowel de influencer als het platform goed bij jouw bedrijf passen.

Je wilt geen leren schoenen laten aanprijzen door een veganistische fitgirl, dat werkt alleen maar averechts. Instagram is vooral geschikt voor mode, beauty en lifestyle. Deze laatste categorie is heel breed, denk daarbij aan eten, reizen, gezondheid, sport, kunst en design.

Instagram Logo

Twitter

Twitter is een medium waarbij je korte berichten van maximaal 280 tekens kunt versturen, en eventueel foto’s en video’s. De website is misschien niet meer zo populair als het ooit geweest is, toch is het nog steeds een geschikt medium voor bepaalde bedrijven. Omdat Twitter vooral gaat over actualiteiten kun je bijvoorbeeld inspelen op breaking news, of je blog of nieuwssite promoten.

Het is ook mogelijk om advertenties te plaatsen, maar als je goed je best doet krijg je ook veel organische volgers. Je kunt ook je klantenservice verplaatsen naar Twitter. Als je een zoekopdracht instelt naar de naam van je bedrijf kun je ook meteen inspelen op klachten (en complimenten natuurlijk).

Snapchat

Met Snapchat stuur je foto’s en video’s die even kort in beeld zijn en vervolgens voor altijd verdwijnen. Enkele jaren geleden was het een populair medium onder jongeren, maar inmiddels heeft Instagram de overhand. Het is nog steeds mogelijk om te adverteren met Snapchat en het werkt eigenlijk hetzelfde als Instagram. Toch raden wij aan om alleen Instagram te gebruiken, want je bereik zal daar groter zijn.

YouTube

YouTube is de website waar veel mensen komen om video’s te kijken. Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn wel video’s over. Voor veel bedrijven is dit daarom een goed medium, omdat je duidelijk kunt uitleggen wat jouw producten of diensten inhouden. Als je refereert naar deze filmpjes op je website kun je een mooi complete website creëren.

Het is ook mogelijk om YouTubers, oftewel influencers, in te schakelen om jouw producten te promoten. Hiervoor benader je niet rechtstreeks de betreffende persoon, dit gaat via een mediabureau die jou kan doorverwijzen naar de juiste persoon. Zo kun je eenvoudig een groot deel van jouw doelgroep bereiken, omdat er veel verschillende soorten YouTubers zijn.

WhatsApp

WhatsApp is de populairste berichtenservice van Nederland. Meer dan 90% van de Nederlanders met een smartphone heeft de app geïnstalleerd.

WhatsApp is echter niet het juiste medium om reclame op te maken, want dat is onmogelijk. Echter is het wel een uitstekende manier om je klanten te bereiken door middel van klantenservice.

Daarom is het klantvriendelijk om ook dit als optie om contact op te nemen toe te voegen.

WhatsApp biedt voor bedrijven een betaalde service, genaamd WhatsApp Business. Hiermee kun je eenvoudig contact houden met klanten, door onder andere chats te labelen en automatische berichten te sturen. Het is op deze manier ook mogelijk om een soort nieuwsbrief uit te zenden, dit is een populaire optie onder bijvoorbeeld festivals of andere evenementen waarover regelmatig nieuws is.

Natuurlijk moet dit geen lang bericht worden, maar je kunt een kort berichtje sturen met een link naar de website.

LinkedIn

LinkedIn is een medium voor werkenden en werkzoekenden en heeft ruim zes miljoen Nederlandse leden. Het is een uitstekend platform om freelancers of nieuwe werknemers te vinden. Je kunt bijvoorbeeld vacatures delen, maar het is ook mogelijk om mensen persoonlijk aan te spreken. 

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je naar de pagina van een concurrent gaat en daar iedereen vandaan plukt, maar het is een goed medium om mensen in de gaten te houden. Je kunt LinkedIn ook voor andere zakelijke doeleinden gebruiken, zo kun je je successen en mijlpalen delen en zakelijke vlogs plaatsen.

Je kunt hier ook goed op zoek naar andere bedrijven die jou op zakelijk gebied goed kunnen helpen. 

Niet per se een medium voor reclame dus, maar toch onmisbaar voor de meeste bedrijven.

LinkedIn Logo

Aan de slag met de Social Media Kanalen

Nu je alles weet over de verschillende social media kanalen in 2019 kun je er direct mee aan de slag. Ons advies voor alle kanalen is dat je niet meteen teveel probeert.

Veel social media gebruikers vinden het niet fijn als bedrijven direct heel indringend zijn. Tast dus voorzichtig af, wees niet te brutaal of te ‘hip’. Het belangrijkste op social media is dat je jezelf blijft, mensen prikken er direct doorheen als je té populair probeert te doen.

Hopenlijk heeft dit artikel je voldoende informatie gegeven over de verschillende Social Media kanalen voor je bedrijf. Laat het ons weten in de opmerkingen hieronder.

Alvast bedankt!