Adverteren op Facebook Featured Image

Adverteren op Facebook | Gedetailleerde Uitleg Van Alle Stappen In 2019

Leuk dat je interesse hebt in het adverteren op Facebook! In dit artikel leggen we precies uit welke stappen je allemaal moet uitvoeren om te kunnen adverteren op dit populaire Social Media platform. De uitleg wordt ondersteunt met screenshots van elk te nemen stap. Aan het eind van het artikel heb je een uitermate goed beeld van alle stappen die je precies moet nemen en kan je direct aan de slag.

Hoe werkt adverteren op Facebook?

In het kort komt het neer op het uitvoeren van de volgende stappen:

  • Aanmaken Bedrijfsmanager account
  • Configureren van je bedrijfsinstellingen
  • Instellen van je betalingsmethode
  • Configureren van je Facebook pixel
  • Campagnes maken in advertentiebeheer

Aanmaken Bedrijfsmanager account

Het begint met het aanmaken van een bedrijfsmanager account voor Facebook. Om die te kunnen aanmaken heb je een persoonlijk Facebook account nodig. Dit is een verplichting omdat je bedrijfsmanager account wordt gekoppeld aan je persoonlijke account.

Om een bedrijfsmanager account aan te maken ga je naar https://business.facebook.com. Hier klik je op ‘Account Maken’ rechtsboven in het scherm.

Facebook Bedrijfsmanager Aanmaken Pagina

Vul de naam van je bedrijf in, je eigen naam en je zakelijke e-mailadres die je wilt koppelen aan je bedrijfsmanager account en klik op ‘Volgende’.

Facebook Bedrijfsmanager account aanmaken stap 1

Vul vervolgens de rest van je bedrijfsgegevens in in het volgende scherm en klik op ‘Volgende’. Daarna duurt het enkele seconden dat Facebook je account aanmaakt en komt het terug met een melding dat je account succesvol is aangemaakt.

Configureren van je bedrijfsinstellingen

Klik nu op ‘Bedrijfsmanager’ linksboven het scherm en vervolgens op ‘Bedrijfsinstellingen’. Je komt vervolgens in een scherm die er zo uit ziet.

 

Klik nu op ‘Pagina’s’ en klik op ‘Toevoegen’.

Bedrijfsinstellingen - Pagina Toevoegen

Vul de naam van je Facebook Bedrijfspagina in en klik op ‘Pagina toevoegen’.

Facebook Pagina Naam Opgeven

Ga nu naar ‘Advertentieaccounts’ en klik op ‘Toevoegen’.

Geef een naam aan je advertentieaccount, vul hiervoor simpelweg de naam van je bedrijf in. Kies de tijdzone waarin je je bevindt, meestal is dit al correct ingevuld. Kies de munteenheid waarmee je werkt binnen je bedrijf, zeer waarschijnlijk is dit de Euro. Klik op ‘Volgende’.

Bedrijfsinstellingen - Nieuwe advertentieaccount maken stap 2

Geef aan waarvoor je dit advertentieaccount gebruikt. Tenzij je een bureau bent die meerdere advertentieaccounts beheert kies je hier voor ‘My business’.

Bedrijfsinstellingen - Nieuwe advertentieaccount maken stap 3

Kies vervolgens een persoon die je wilt koppelen aan je advertentieaccount. Kies hierbij je eigen naam. Kies voor de rol ‘Beheerder advertentieaccount’. 

Bedrijfsinstellingen - Nieuwe advertentieaccount maken stap 4

In het volgende scherm krijg je een bevestiging dat je advertentieaccount is aangemaakt.

Bedrijfsinstellingen - Nieuwe advertentieaccount maken stap 6

Instellen van je betalingsmethode

Voordat je kunt adverteren moet je eerst een betalingsmethode instellen voor je advertentieaccount. Klik hiervoor op de blauwe link ‘Betalingsmethoden’.

Je komt nu terug in ‘Bedrijfsinstellingen’ en in het scherm voor ‘Betalingsmethoden’. Klik op ‘Toevoegen’.

Bedrijfsinstellingen - Betalingsmethode stap 1

Vul je creditcard gegevens in waarmee je wilt betalen voor je advertenties.

Bedrijfsinstellingen - Betalingsmethode stap 2

Betalen via creditcard is overigens niet de enige mogelijkheid om te betalen voor je advertenties.

In totaal biedt Facebook de volgende mogelijkheden om te betalen voor je advertenties:

  • Via creditcard
  • Via PayPal
  • Via automatische afschrijving
  • Via een Facebook tegoedbon

Om een andere betalingsmethode in te stellen klik je op ‘Bedrijfsinstellingen’ en vervolgens op ‘Instellingen’.

Bedrijfsinstellingen - Instellingen stap 1

In het scherm daarop kies je voor ‘Betalingsinstellingen’ en ‘Betalingsmethode toevoegen’

Bedrijfsinstellingen - Instellingen stap 2

In het scherm daarop kies je voor ‘Betalingsinstellingen’ en ‘Betalingsmethode toevoegen’.

Bedrijfsinstellingen - Instellingen stap 3

Als je ook wilt adverteren op Instagram klik dan op ‘Instellingen’ en vervolgens op ‘Bedrijfsinstellingen’. Je komt nu terug in het inmiddels vertrouwde scherm. Klik hier op ‘Instagram accounts’ en klik op ‘Toevoegen’. Vul hier de gevraagd gegevens in.

Configureren van je Facebook pixel

Een essentieel onderdeel voor het adverteren op Facebook is het installeren van een Facebook pixel op je website. In het kort is de Facebook pixel de koppeling tussen je website en het Facebook advertentie platform. Via de Facebook pixel wordt unieke data van website bezoekers verzameld en vastgelegd in de Facebook database. De data bestaat uit wat mensen precies op je website hebben gedaan. Welke pagina’s hebben ze bezocht? Hoe lang zijn ze op pagina’s gebleven? Op welke knoppen hebben ze geklikt? Wat hebben ze na de klik gedaan? Enz. Die data wordt gecombineerd met de data die Facebook al van die persoon heeft.

De Facebook pixel maakt onder andere het volgende mogelijk:

  • Exacte bezoekers aantallen per website pagina bijhouden
  • Opbouwen van een product/diensten catalogus
  • Maken van groepen mensen op Facebook en Instagram met dezelfde interesses
  • Aanmaken van groepen mensen die erg lijken op al bestaande groepen
  • Specifieke advertenties richten op specifieke doelgroepen op Facebook en Instagram
  • Retargeting advertentie campagnes op Facebook en Instagram
  • En nog heel veel meer

Om een Facebook pixel te maken klik je op ‘Gegevensbronnen’ daarna op ‘Pixels’ en op ‘Toevoegen’.

Bedrijfsinstellingen - Pixel aanmaken stap 1

Geef vervolgens een naam aan je pixel en voer je website adres in. Klik op ‘Maken’.

Bedrijfsinstellingen - Pixel aanmaken stap 2

Daarna op ‘De pixel nu instellen’.

Bedrijfsinstellingen - Pixel aanmaken stap 3

Klik op ‘Manually Install Pixel Code Yourself’.

Bedrijfsinstellingen - Pixel aanmaken stap 4

Bespreek de informatie die je nu ziet met de ontwikkelaar van de website. Het voert te ver om dit hier precies te bespreken en de meeste website ontwikkelaars hebben hier wel ervaring mee.

Campagnes maken in advertentiebeheer

De kern van het adverteren op Facebook doe je in Advertentiebeheer. Hier maak je de advertentie campagnes, configureer je de exacte instellingen van de campagne en kies je de afbeelding, video of ander advertentie formaat die je wilt gebruiken in je advertentie.

Hier start je de campagnes en analyseer je de binnenkomende resultaten. Indien nodig pas je de campagne aan om de resultaten te verbeteren.

Om in Advertentiebeheer te komen klik je op ‘Bedrijfsinstellingen’ en daarna op ‘Advertentiebeheer’.

Bedrijfsinstellingen - Facebook Advertentiebeheer stap 1

Je komt nu in het hoofdscherm van ‘Advertentiebeheer’.

Bedrijfsinstellingen - Facebook Advertentiebeheer stap 2

De mogelijkheden in dit scherm zijn enorm en het zou duizenden woorden kosten om het allemaal in detail uit te leggen.

Mocht je precies willen weten hoe het adverteren op Facebook precies werkt dan raad ik je aan om een training bij ons af te nemen. Samen met jou gaan we door alle relevante instellingen om te kunnen adverteren en kan je al je vragen op ons afvuren. Na afloop van de training ben je in staat om zelfstandig te kunnen adverteren. Neem hier contact met ons op.

Mocht je het liever willen uitbesteden dan kan dat natuurlijk ook. Klik hier om met ons contact op te nemen om het uit te besteden.

Welke doelstellingen ondersteunt Facebook?

Met Facebook kan je advertenties maken voor vrijwel elke doelstelling. De doelstellingen zijn bij Facebook ingedeeld in de categorieën van een sales funnel. Een sales funnel beschrijft de stadia die een potentiele afnemer van jouw product of dienst doorloopt totdat hij/zij overgaat tot aanschaf.

Hieronder een afbeelding van een sales funnel.

Voorbeeld van een sales funnel met tekst bekendheid overweging conversie

De sales funnel kent de volgende drie stadia:

  • Bekendheid – in dit stadium kennen potentiele klanten je bedrijf, product of dienst helemaal niet. In dit geval wil je dus advertenties maken om je naamsbekendheid te vergroten.
  • Overweging – nu kennen je potentiele klanten je al wel maar ze zijn nog niet zover dat ze iets van je willen kopen. Je wilt nu advertenties maken om vertrouwen te krijgen van je potentiele klanten.
  • Conversie – de potentiele klanten kennen je inmiddels en hebben ook vertrouwen in je gekregen door de advertentie campagnes die je tot nu toe hebt gevoerd. De advertenties die je in dit stadium maakt hebben tot doel om conversies te krijgen.

Voor elk stadium heeft Facebook advertenties types die er perfect bij passen. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende advertentie types.

Advertentiebeheer - Alle advertentie types

Facebook advertenties in de categorie bekendheid

Merkbekendheid

Advertentie campagnes van dit type werken als volgt. Zodra je advertentie start, analyseert Facebook welke mensen relatief veel aandacht schenken aan je advertentie. Mensen scrollen door hun tijdslijn en sommige mensen vinden je advertentie interessant en besteden er veel aandacht aan. Andere mensen zijn niet geïnteresseerd in je advertentie en scrollen er snel overheen. Facebook kijkt nu naar de overeenkomsten tussen de mensen die lang bij je advertentie zijn blijven hangen. Zijn het mannen of vrouwen? Hoe oud zijn ze? Wat zijn hun interesses? Enz. Vervolgens toont Facebook je advertentie meer aan de mensen die dezelfde overeenkomsten hebben.

Bereik

Hierbij definieer je de doelgroep aan wie je advertentie getoond moet worden. Dit doe je door het instellen van diverse criteria. Facebook biedt enorm goede mogelijkheden om je doelgroep uiterst precies te definiëren aangezien het veel data heeft over Facebook gebruikers. Zodra je de advertentie start, toont Facebook je advertentie aan alle mensen binnen je gedefinieerde doelgroep. Of mensen wel of niet aandacht besteden aan je advertentie speelt hierbij geen rol.

Facebook advertenties in de categorie overweging

Verkeer

Het doel van dit advertentie type is om zoveel mogelijk mensen naar een bestemming te krijgen. De bestemming kan bijvoorbeeld een bepaalde webpagina zijn. Ook kan het zijn dat je wilt dat mensen een bepaalde app gaan openen. Als laatste kan je als bestemming een chat via Facebook Messenger kiezen. Mensen die je advertentie zien hoeven niet persé op een specifieke link te klikken. Een klik op een afbeelding of video brengt hun al naar de bestemming.

Betrokkenheid

Als je een advertentie maakt van dit advertentie type dan zal Facebook je advertentie tonen aan mensen die relatief snel een Facebook bericht leuk vinden, een reactie achterlaten of delen met vrienden of familie. Facebook weet heel goed welke mensen dit snel doen en zal de advertentie dan ook vooral aan die mensen tonen.

Appinstallaties

Dit advertentietype kies je als je wilt dat zoveel mogelijk mensen je app gaan installeren. De app kan een app in de Apple Store of Google Playstore zijn.

Videoweergaven

Stel je hebt een geweldige video gemaakt van je bedrijf, product of dienst. Je hebt het idee dat als mensen de video zien, ze snel overgaan tot een aankoop, boeken van een afspraak, langskomen enz. Je wilt dus dat zoveel mogelijk mensen de video bekijken en het liefste zo lang mogelijk. In dat geval kies je voor het advertentie type videoweergaven. Facebook toont nu je video aan mensen die gemiddeld veel video’s bekijken op Facebook én die binnen jouw doelgroep vallen.

Leads Genereren

Stel je hebt een Tesla showroom en aanstaande zaterdag komt de nieuwste Tesla binnen en je wilt graag dat mensen een proefrit boeken met deze nieuwe Tesla. Of je bent een fysiotherapeut en je wilt dat mensen een gratis consult bij je boeken. In deze gevallen is een advertentie van het type “Leads Genereren” een goede keuze. Het verschil met andere advertenties is, dat bij deze advertentie een formulier getoond wordt die mensen kunnen invullen om een afspraak te maken. Welke velden precies op het formulier staan bepaal jezelf. De meeste velden zijn al ingevuld met de data die Facebook al van die persoon heeft.

Chatberichten

Als je veel met je klanten communiceert via Facebook Messenger, dan is dit een uiterst geschikt advertentie type. Het resultaat van dit advertentie type is dat er een chat geopend wordt tussen de potentiele klant en jou. Je kunt in de chat meer informatie geven over je bedrijf, product of dienst of een afspraak inplannen.

Facebook advertenties in de categorie conversie

Conversies

In veel gevallen zal je graag meer conversies willen krijgen. In dat geval is dit het juiste advertentie type. Dit werkt echter alleen als Facebook al veel data heeft verzameld over jouw unieke klanten. Je kunt dit realiseren door een Facebook pixel te installeren op je website of door je mobiele app aan te passen met behulp van de Facebook SDK. Doordat deze data verzameld is, weet Facebook precies welke mensen je product pagina hebben bekeken, welke mensen een product in hun winkelmandje hebben gedaan en welke mensen een product gekocht hebben. Als je al veel data hebt over de mensen die een product eerder van je gekocht hebben, dan geef je in je advertentie aan dat je meer verkopen van dat product of soortgelijke producten wilt.

Verkopen uit catalogus

Je kent het wel, je hebt een product bekeken op een website van Coolblue en als je een uur daarna door je Facebook tijdlijn gaat dan komt een advertentie van het product voorbij die jij hebt bekeken. Dit zijn advertenties van het type “verkopen uit catalogus”. In dit geval is er binnen Facebook een catalogus gemaakt van alle producten (of diensten) die je aanbiedt op je website. Daarnaast is er een Facebook pixel geïmplementeerd op je website. De combinatie van die twee gebruikt Facebook vervolgens om een advertentie te tonen van het product die jij op de website hebt bezocht.

Winkelverkeer

Als je een fysieke winkel hebt en je wilt meer klanten over de vloer, dan is dit een uitstekend advertentie type. Je begint met het invoeren van alle gegevens over je bedrijf, waaronder de exacte locatie waar je bedrijf is gevestigd. Als je vervolgens een advertentie van dit type start, word je advertentie getoond aan mensen die zich in een bepaalde straal van je bedrijf bevinden en die passen binnen je doelgroep. Je hebt bijvoorbeeld een kledingwinkel en je start een advertentie. Als mensen in een nabijgelegen restaurant door Facebook scrollen dan zien ze je advertentie voorbij komen. Als de advertentie goed is dan kan het zijn dat ze besluiten om na het restaurant naar je winkel te gaan.

Wat kost adverteren op Facebook?

Dit is erg lastig te zeggen. In het algemeen kan wel gezegd worden dat adverteren op Facebook relatief goedkoop is ten opzichte van sommige andere advertentie vormen.

De exacte kosten hangen van factoren af zoals:

  • Het doel van je advertentie campagne
  • De doelgroep
  • Het land waarin je doelgroep zich bevindt
  • De data die je al hebt over je doelgroep
  • Het aantal bedrijven die adverteren naar dezelfde doelgroep
  • En meer

Hoe populair is Facebook?

Aan het begin van 2019 had Facebook 10.1 miljoen gebruikers en daarmee was het het grootste Social Media platform in Nederland. Door de negatieve publiciteit in 2018 ligt het aantal gebruikers wel lager dan het jaar ervoor maar het heeft nog steeds veruit het grootste aantal gebruikers. Door te adverteren op Facebook heb je dan ook het grootste bereik om je (potentiele) klanten te bereiken.

Hieronder staan de hoeveelheid gebruikers aan het begin van 2018 en 2019 afgebeeld.

Social media aantallen in Nederland voor 2018 en 2019

Conclusie

We hopen dat je een goed beeld hebt gekregen hoe je moet adverteren op Facebook.

Mocht je na het lezen van deze tekst interesse hebben in het adverteren op Facebook dan willen wij je er graag bij helpen.

Wij kunnen je een op maat gemaakte training geven om het zelf te kunnen doen of wij kunnen het ook voor je verzorgen zodat jij je kan concentreren op andere belangrijke zaken voor je bedrijf.

Klik hier om contact met ons op te nemen. 

Wat vond je van dit artikel?

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde score / 5. Aantal stemmen: