Google Shopping Logo

Google Shopping | Uitgebreide Handleiding Voor 2019

Google Shopping is de meest populaire betaalde zoekadvertentie mogelijkheid voor online shopping. Het is een perfect model om gericht klanten sneller te bereiken. Hoewel Google Shopping-campagnes ook het Pay-Per-Click (PPC)-model volgen, wijkt het af van traditionele Google zoekcampagnes. En het verschil tussen deze twee kan intimiderend zijn voor mensen die beginnen met Google Shopping campagnes.

In deze blog gaan we het hebben over alle details van Google Shopping-campagnes, zodat jij als online verkoper of adverteerder uitstekend inzicht krijgt in de mogelijkheden. En dat je na het lezen campagnes met vertrouwen kunt uitvoeren en immens succes zult hebben in je e-commerce-activiteiten.

Share on facebook
Deel Bericht
Share on whatsapp
Deel Bericht
Share on linkedin
Deel Bericht
Share on twitter
Deel Bericht

Wat is Google Shopping?

Zoals vermeld, is Google Shopping in beperkte mate vergelijkbaar met traditionele tekstadvertenties.

Google Shopping Logo

Beiden worden getoond via Google-advertenties, maar het verkeer dat wordt gegenereerd via Google Shopping-campagnes is kosten effectiever en kan in hoge mate worden omgezet in verkopen. Wat nog meer?

Nou, in tegenstelling tot zoekcampagnes, richten Google Shopping-campagnes zich op productgegevens van de webshop. Google verwerkt je productgegevens ‘in plaats van zoekwoorden’ om jouw productadvertentie weer te geven als reactie op de zoekopdracht van jouw potentiële klanten.

Daarom moet het bieden worden gedaan op de producten, niet op de zoekwoorden.

Het is belangrijk om op te merken voor eigenaren van webshops en adverteerders dat zoekwoorden moeten worden gebruikt in producttitels en productbeschrijvingen, omdat je wilt dat jouw product wordt weergegeven in relevante zoekopdrachten.

De producttitels en beschrijvingen zijn twee overheersende kenmerken van productgegevens of product data feeds die door Google worden gebruikt om jouw advertentie aan de nauw verwante vraag te koppelen. We zullen de Google Shopping feed verderop in detail bespreken.

Bieden is doorgaans bekend als het instellen van een vast bedrag voor een productgroep (afzonderlijke producten of een groep verwante producten) die Google in rekening brengt wanneer een klant op jouw productadvertentie klikt.

Hoewel het biedingsbedrag in Shopping-campagnes veel lager is dan dat van zoekcampagnes, is de manier waarop je een biedingsbedrag wilt instellen afhankelijk van het concurrentieniveau van producten en de winstmarges op je producten.

We kunnen we dit concept opsplitsen in twee punten:

  1. Aangezien dit de producten zijn waarop je moet bieden om de winkelcampagnes uit te voeren, is het een noodzakelijke stap om Google op de hoogte te stellen van alle gegevensinformatie van de producten die je wilt verkopen.
  2. De campagnes worden gemaakt en beheerd in Google-advertenties of Google Adwords, dus het delen van Google Shopping feed met een Google advertentie account is een vereiste voor het uitvoeren van Shopping-campagnes.

Voor meer duidelijkheid over deze punten moet je weten hoe Google Merchant Center en Google-advertenties belangrijk zijn voor het uitvoeren van Google Shopping-campagnes.

Voordat we ingaan op deze verduidelijking, laten we eerst begrijpen waar en hoe de Shopping-advertenties worden weergegeven op Google.

De Shopping-advertenties worden geactiveerd door een zoekopdracht en worden op drie verschillende plaatsen weergegeven:

  • Tabblad Zoeken (alle)
  • Afbeeldingen
  • Tabblad Shopping

Tabblad Zoeken (Alle)

Google haalt vereiste productgegevens op, zoals producttitel, productafbeelding, productprijs, verkopersnaam en promotionele berichten (indien aanwezig) uit de Google Shopping feed om jouw advertentie weer te geven bij een algemene zoekopdracht.

Wanneer een klant een relevant zoekitem intypt, geeft Google jouw winkeladvertentie weer in de algemene zoekopdracht samen met deze stukjes informatie.

Afbeeldingen

Bij het zoeken naar afbeeldingen worden jouw advertenties weergegeven met de naam van de jouw website, productnaam en productafbeelding.

Tabblad Shopping

Op het tabblad Shopping worden Shopping-advertenties op een efficiënte en overzichtelijk manier weergegeven.

Tabblad Shopping In Google

Google Merchant Center

Google Merchant Center is de plek waar alle informatie over producten of product feeds worden opgeslagen. Google wil nauwkeurige informatie over alle producten waarvoor je productadvertenties wilt maken.

Google Merchant Center

Een Google Shopping feed is dus een lijst met een aantal producten met bepaalde kenmerken die deze producten definiëren.

Wat zijn die kenmerken ? Is er iets willekeurigs dat de producten beschrijft? Of is er een vast formaat?

Aangezien Google nauwkeurige gegevens over productgegevens nodig heeft om jouw advertenties weer te geven, moet je feeds opslaan en verzenden in een indeling die wordt aangeduid door Google.

Je moet rekening houden met een standaard set richtlijnen die bekend staat als ‘Productfeed specificaties’ die zijn uitgegeven door Google.

Laten we een blik werpen op enkele van de belangrijkste kenmerken van productfeeds, inclusief vereiste en optionele feeds:

  • Item ID
  • Producttitel
  • Productomschrijving
  • Product categorie
  • Product type
  • URL van productpagina
  • URL van afbeeldingspagina
  • Beschikbaarheidsstatus (op voorraad of niet op voorraad)
  • Prijs

Je kunt zoveel productfeeds toevoegen als jouw website nodig heeft om ze voor verschillende merken of categorieën producten te maken. Nu, de vraag is hoe ze toe te voegen?

Met Google kan je productfeeds in verschillende indelingen indienen, zoals via Google Spreadsheets, in een XML- of TXT-document of via de Content API van Google.

Je hebt de feeds gemaakt en deze naar Merchant Center geupload. Oké, wat is nu de volgende stap?

Voordat je een volgende stap doet, moet je ongeveer 24-72 uur op goedkeuring van Merchant Center op de feeds wachten als je voor het eerst feeds naar Google verzendt.

Het Merchant Center keurt de feeds af als de vereiste gegevens ontbreken of ongeldig zijn. In dit geval moet je de feed aanpassen en opnieuw verzenden.

Bij het schenden van een van de Google-beleidsregels kan Google zelfs jouw Merchant Center-account opschorten. Zorg er dus voor dat je van tevoren alle nodige richtlijnen doorneemt.

Onderhoud Google Shopping Feed

Hoe onderhoud je jouw productfeed voor een succesvolle Shopping-campagne?

  • Als je in verschillende landen moet adverteren, moet er een productfeed per land zijn. Google Shopping-campagnes zijn landspecifiek en daarom moet je afzonderlijke Shopping-campagnes maken voor alle landen die je target.
  • De prijzen moeten correct worden vermeld in productfeeds, vooral als het gaat om internationale valuta. Google geeft geen productadvertenties weer met onjuiste prijsinformatie.
  • De links naar productpagina’s moeten actief zijn. Als je dode pagina’s of 404s in de feed hebt toegevoegd, zal Google jouw productadvertentie niet weergeven.
  • Zorg voor duidelijke afbeeldingen! Dit moeten afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn zonder watermerken.

Google Advertenties: Maak Google Shopping Campagnes

De belangrijkste stap is om een ​​account te maken op Google Ads en dit te koppelen aan jouw Merchant Center-account. Waarom? Dit was ons tweede punt!

Google Shopping-advertenties moeten weten op welke producten of productgroepen je wilt bieden. Welke producten of productfeeds je uit het Merchant Center wilt kiezen om Shopping-campagnes op uit te voeren.

De link of verbinding tussen de twee is daarom noodzakelijk.

In Google-advertenties moet je eerst een Shopping-campagne maken en een naam geven, hier moet je ook een specifiek land selecteren.

Google Ads is de plaats waar je jouw budget kunt instellen, biedingen kunt uitvoeren, de advertentieplanning kunt beheren en optimalisatie kunt uitvoeren die is gebaseerd op de prestatie-inzichten.

De primaire focus hierbij is het instellen van biedingen. Bieden is beschikbaar zodra je advertentiegroepen hebt gemaakt.

Jij als online verkoper verkoopt misschien duizend producten of misschien 200 producten in je webshop. Jouw producten moeten dienovereenkomstig worden georganiseerd onder advertentiegroepen.

Met slechts 200 producten kan het goed zijn om slechts één advertentiegroep te maken. Bij een grotere productverzameling is het echter beter om meer advertentiegroepen te maken die je kunt splitsen op merk of categorie.

Biedingen Bij Google Shopping Campagnes

Alle producten hebben een ander biedbudget, afhankelijk van verschillende factoren (product categorie, winstmarges, enzovoort).

Dit betekent dat je al dan niet hetzelfde biedingsbudget voor jouw producten moet instellen of diverse budgetten voor verschillende producten.

Met Google Shopping kan je een biedingsbedrag instellen voor de productgroep ‘Alle producten’ of verschillende biedingen instellen door ‘Alle producten’ onder te verdelen in kleinere productgroepen.

Er is geen beperking op het aantal keren dat een productgroep kan worden onderverdeeld in kleinere productgroepen. Voor elke gesplitste productgroep stel je een specifiek biedingsbedrag in en alle productadvertenties voor de producten in die ene productgroep worden met hetzelfde biedingsbedrag weergegeven.

Houd er rekening mee dat productgroepen op dezelfde manier kunnen worden verdeeld als je verschillende productfeeds in Merchant Center segmenteert. Telkens wanneer je een productgroep opsplitst, krijgt je een groep “Alles andere”.

Dit gebeurt standaard, omdat die producten niet geschikt zijn voor de groepen die je definieert.

Hoe je jouw productgroepen organiseert, heeft op geen enkele manier te maken met het feit of Google jouw productadvertentie al dan niet matched met een zoekopdracht die een potentiele klant intypt. De productgroepsorganisatie is alleen voor het instellen van biedingen.

Belangrijkste Punten Voor Biedingen

Je hebt begrepen waar productgroep organisatie allemaal om draait. Nu is het tijd om belangrijke tips voor productgroepen te geven. Daar gaan we:

  • Het is een goed idee dat je begint te bieden tegen een lager tarief dan dat je zou doen voor campagnes in het zoeknetwerk. Begin bij € 0,50 of € 1,00 en analyseer de resultaten voor dit biedingsbedrag. Het optimaliseren van biedingen kan aanzienlijk helpen om de prestaties te verbeteren.
  • Bij de vergelijking tussen de ‘Alle andere’-groep en een specifieke benoemde groep, wil je uiteraard dat het website verkeer naar de specifiek benoemde groep gaat. Daarom wordt geadviseerd lagere biedingen in te stellen voor de “Alle andere”-groep dan die van de specifiek benoemde groep.
  • Voor regio’s met veel website verkeer en regio’s met weinig verkeer kan je respectievelijk meer bieden en minder bieden door middel van geografische biedings aanpassingen.
  • Als je aan de slag met Google Shopping voor mobiel verkeer; zorg ervoor dat je de resultaten regelmatig controleert, omdat veel bedrijven het niet rendabel vinden.
  • Je kunt het groeipotentieel van een specifieke productgroep analyseren met inzichten uit de statistiek Search Impression Share. Op deze manier kan je jouw prestaties vergelijken met andere verkopers die dezelfde producten verkopen.

Google Shopping Optimalisatie

Je kunt nog een aantal dingen doen om jouw bestaande Google Shopping-campagnes te optimaliseren:

Google Analytics Instellen

Technisch gezien is Google Analytics niet vereist, maar het helpt echt om de resultaten van jouw advertentiecampagnes te controleren, samen met de prestaties van jouw webshop.

Nadat je Google Analytics hebt ingesteld, moet je verbinding maken met de Google Shopping advertenties. Door prestatiegegevens over deze twee te delen, kan je jouw conversies bijhouden.

Optimaliseer Productgegevens

Weet je dat productgegevens een grote invloed kunnen hebben op de positie van jouw productadvertentie? Dit betekent dat goede productgegevens je helpen de zichtbaarheid van jouw advertenties te vergroten terwijl slechte productgegevens de positie van jouw advertenties kunnen belemmeren.

Dus terwijl je je concentreert op Google Shopping-campagnes, is het heel belangrijk om tijd en moeite te besteden aan het optimaliseren van jouw productgegevens.

De producttitels zijn de meest toonaangevende factor die verantwoordelijk zijn voor het genereren van verkeer naar jouw online winkel. Jouw producttitels moeten trefwoorden en zinsdelen bevatten die nauw aansluiten bij de zoekopdrachten van jouw doelgroep.

Deze trefwoorden en frases zijn ook waar Google rekening mee houdt om de kwaliteit van de pagina’s van jouw website te controleren.

Houd er ook rekening mee dat het aanbevolen aantal tekens voor producttitels 70 tekens is, terwijl Google 150 tekens toestaat.

Als de producttitels 80% zijn van de factor voor hoge positie van productadvertenties, zijn productomschrijvingen belangrijk voor de andere 20%.

Maak ze beschrijvend maar toch beknopt. Simpel gezegd, jouw beschrijvingen moeten net zo natuurlijk zijn als gebruikers ze in de vorm van de zoekopdracht aan Google zullen vragen.

Als je geen idee hebt hoe je productbeschrijvingen kunt schrijven, kijk dan hoe andere concurrerende bedrijven ze maken.

Lokale Voorraadadvertenties

Jij kunt advertenties met lokale voorraad inschakelen als je producten wilt opnemen die worden verkocht in fysieke winkels.

Een noodzakelijke stap hiervoor is het indienen van de feed ‘Lokale producten’ bij Google Merchant.

Uitsluitings Zoekwoorden

Er is altijd ongewenst website verkeer dat online verkopers niet naar hun webshop willen hebben.

Met Shopping-campagnes kan dit worden gedaan door uitsluitingszoekwoorden toe te voegen.

Combineren Met Google Display

Via Google Shopping krijg je website bezoekers die producten bekijken binnen je webshop. Als ze de eerste keer een product zien gaan ze vaak niet direct over tot een aankoop.

De meeste consumenten moeten een producten meerdere keren zien totdat ze over gaan tot aankoop. Het is dan ook aan te bevelen om Google Shopping campagnes te combineren met Google Display campagnes

Bij Google Display Campagnes worden de producten die iemand heeft bezocht getoond via banners op andere websites. Je kent het misschien wel als je ooit een website van Coolblue hebt bezocht. 

Op het moment dat je de website van Coolblue verlaat en je gaat bijvoorbeeld naar http://ad.nl dan zie je banners op het scherm met daarin het product wat jij net hebt bezocht op de website van Coolblue. 

Dit wordt gedaan via Google Display campagnes.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email