Google Mijn Bedrijf Logo

Google Mijn Bedrijf | De Ultieme Handleiding

Wellicht heb je weleens gehoord van Google Mijn Bedrijf (of Google My Business), maar weet je precies wat het is?Waar de informatie die je instelt precies getoond wordt? En waarom het correct invullen van de informatie essentieel is voor SEO en vooral voor lokale SEO?Na het lezen van deze blog heeft Google Mijn Bedrijf geen geheimen meer voor je en is de kans heel erg groot dat je meer bezoekers naar je website zult krijgen als je de stappen opvolgt die in deze blog staan beschreven.

Google brengt regelmatig updates uit en deze blog is bijgewerkt voor 2019.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf (GMB) is tool van Google waarmee je bepaald hoe je bedrijf zich presenteert op verschillende websites van Google.

Dit betreft met name hoe je bedrijf zich presenteert binnen de zoekmachine van Google: Google Search.

Google Mijn Bedrijf Weergave Ni Hao in Google Search

Daarnaast bepaald het ook hoe je bedrijf te zien is binnen de routeplanner van Google: Google Maps.

Google Mijn Bedrijf Weergave Ni Hao in Google Maps

Hoewel de naam Google Mijn Bedrijf de indruk wekt dat de tool alleen bedoeld is voor commerciële bedrijven is dit niet correct.

Ook voor niet commerciële bedrijven en non-profit organisaties is GMB erg belangrijk. Het bepaalt namelijk wat mensen op te zien krijgen van jouw bedrijf of organisatie.  

De tool is geheel gratis en is makkelijk om mee te werken.

Is Google Mijn Bedrijf belangrijk?

Zegt de term lokale SEO je iets? Zo niet, dan allereerst een korte uitleg.

Van Search Engine Optimization (SEO) heb je misschien al wel iets gehoord? SEO is de techniek om je website zo te optimaliseren dat de die hoog verschijnt in de zoekresultaten als mensen zoeken op producten of diensten die jij aanbiedt.

Lokale SEO komt een beetje op hetzelfde neer. Het betreft de techniek om ervoor te zorgen dat jouw onderneming prominent te zien is binnen Google Search en Maps als mensen zoeken naar jouw type product of dienst. Alleen betreft het hier mensen die dichtbij jouw bedrijf wonen.

Lokale SEO op Kaart

In alle gevallen dat je producten of diensten levert aan mensen bij jou in de buurt is Google Mijn Bedrijf enorm belangrijk!

Mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst zijn de ideale potentiele klanten dus je wilt zeker dat ze jou zien.

Hoe maak ik een Google Mijn Bedrijf account aan?

Inmiddels weet je waarom GMB belangrijk is en waar de informatie te zien is, namelijk in Google Search en Google Maps. Hieronder volgen de stappen om een account aan te maken.

Zorg ervoor dat je bent ingelogd met het account dat je wilt koppelen aan Google Mijn Bedrijf. Mocht je nog geen account hebben dan kan je die hier maken https://accounts.google.com/signup 

Google Account Maken

Ga naar https://google.nl/business   

Klik op ‘Aan de slag’

Type de naam van je bedrijf in onder Bedrijfsnaam

Google Mijn Bedrijf - Naam Van Je Bedrijf

Voer je adres gegevens in.

Google Mijn Bedrijf - Adres Van Je Bedrijf

Onderaan zie je de optie ‘Ik lever goederen en services aan mijn klanten (Meer informatie)’. Vink deze aan als je:

  • Geen klanten op de locatie van je zaak helpt maar dat je juist naar de klanten toe gaat. Dit geldt bijvoorbeeld voor een dakdekker of elektricien.
  • Zowel klanten helpt op het adres van je zaak maar ook op bezoek gaat bij klanten op hun adres. Dit geldt bijvoorbeeld voor pizzeria’s waarbij klanten in de pizzeria kunnen eten maar die ook pizza’s thuis bezorgen.

Daarnaast zie je de optie ‘Mijn adres verbergen (het is geen winkel)’. Vink deze aan als je liever niet wilt dat je adres wordt afgebeeld bij Google Search en Google Maps. Dit geldt bijvoorbeeld voor ZZP’ers die van huis werken en niet willen dat hun huisadres te zien is.

Als je hebt aangevinkt dat je producten of services aan klanten levert dan kan je vervolgens het gebeid aangeven waar je die producten of services aanbiedt.

Servicegebied

Je kunt hier kiezen uit drie opties.

  • Via de post of koerier. Je gaat nooit fysiek naar klanten maar je levert producten af via de post of een koerier.
  • Afstand rond je locatie. Je kunt hier de straal in kilometers rond het adres van je bedrijf invoeren waarbinnen je producten of services levert.
  • Specifieke gebieden. Je kunt hier specifieke gebieden opgeven waar je producten of services levert zoals bijvoorbeeld de stad Groningen of de provincie Groningen.

In het volgende scherm moet je de Bedrijfscategorie kiezen. Kies hierbij het type dat het beste paste bij jouw bedrijf. Google biedt heel veel mogelijkheden dus je hebt een grote kans dat je precies jouw bedrijfscategorie kunt selecteren.

Google Mijn Bedrijf - Categorie

Daarna kun je de contactgegevens invoeren die klanten te zien krijgen. Het is heel belangrijk dat je dit correct invult want je wilt tenslotte dat bedrijven contact met je opnemen zodat je je product of dienst kunt verkopen.

Google Mijn Bedrijf - Contactgegevens

Daarna kan je ervoor kiezen op je e-mail met tips en aanbevelingen van Google wilt ontvangen.

Google Mijn Bedrijf - Manier Om Te Verifieren

Vervolgens zie je een scherm waarbij wordt aangegeven dat je je registratie moet verifiëren om diverse opties mogelijk te maken. Dit is ook zeker een noodzaak want anders heb je niet zoveel aan je GMB account.

Google Mijn Bedrijf - Voltooien en Verifieren

In het volgende scherm worden diverse manieren aangeboden waarop je jouw registratie kunt verifiëren. Hier ga ik zo dieper op in. 

Kies een manier om te verifiëren. _ Google Mijn Bedrijf

Zodra je registratie is voltooid krijg je het dashboard te zien van je account.

Google Mijn Bedrijf - Home

Mocht je een volgende keer weer willen inloggen bij Google Mijn Bedrijf dan ga je weer naar https://google.nl/business

Verifiëren van Google Mijn Bedrijf

Tijdens de registratie van je account kreeg je al een scherm waarop je je registratie kon verifiëren. Mocht je dat destijds niet gedaan hebben dan kan je datnu  eenvoudig doen.

Klik op de knop ‘Nu Verifiëren’ op de homepage om je bedrijf te verifieren.

Google Mijn Bedrijf - Nu Verifieren

Zonder de verificatie is je registratie onzichtbaar en daardoor ook nutteloos. Je bedrijf verifieren maakt de volgende zaken mogelijk:

  • Het maakt je bedrijf zichtbaar bij Google Search en Google Maps
  • Posts maken van speciale acties of andere zaken die je wilt delen met mensen die je bedrijf zien op het Internet
  • Statistieken zien over je bedrijf bijvoorbeeld hoe vaak je bedrijf is getoond.

Klik op ‘Nu verifiëren’ 

Als je je adres goed hebt ingevuld kies de optie ‘Briefkaart per post’. Je krijgt dan een beveiligde en unieke code op je adres toegestuurd.

Voer deze code in bij Google Mijn Bedrijf. Zodra je dat hebt gedaan is je registratie geverifieerd en kan je je account volledig gebruiken.

Op de hoogte blijven van je account

Als je GMB account eenmaal actief is kunnen klanten ook foto’s, video’s en reviews plaatsen over je bedrijf. Die kunnen positief zijn maar ook negatief en je wilt dus wel op de hoogte gebracht worden zodra er iets binnen je GMB registratie is gebeurd.

Klik aan de linkerkant op ‘Instellingen’ om de meldingen te beheren.

Google Mijn Bedrijf - Instellingen

De eerste instelling is in welke taal je de website van Google Mijn Bedrijf wilt zien. In het voorbeeld is gekozen voor Nederlands aangezien deze blog ook in het Nederlands is. Je kunt ook kiezen voor Engels bijvoorbeeld. In dat geval heet het Google My Business of in het kort Google Business.

Naast de taal kan je aangeven op welk e-mailadres je updates wilt ontvangen en van welke ontwikkelingen je updates wilt ontvangen per e-mail.

Helemaal onderaan kan je zien dat je ook meldingen kunt ontvangen op je mobiele telefoon. Dit kan je mogelijk maken door de ‘Google Mijn Bedrijf’ app te installeren op je mobiele telefoon. De app is binnen de Apple Appstoreen Google Playstore verkrijgbaar.

Koppeling tussen Google Mijn Bedrijf en AdWords

Google AdWords of in het kort AdWords is een tool die Google aanbiedt om tegen betaling te adverteren binnen het platform van Google.

Google biedt diverse vormen aan van Google AdWords maar in het kader van Google Mijn Bedrijf is Google AdWords Search het meeste relevant. Dit valt onder Search Engine Advertising oftewel SEA.

Google AdWords Search maakt het mogelijk om tegen betaling te verschijnen op de eerste pagina van de Google zoekresultaten.

Iemand zoekt op jouw product of dienst en klikt op zoeken. Hierna verschijnt de eerste pagina van de zoekresultaten. Je advertentie kan bij de eerste 4 zoekresulaten verschijnen maar ook onderaan de zoekresultaten.

Als degene die zoekt zich dicht bij jouw adres bevindt of hij/zij heeft ook jouw bedrijfsnaam gebruikt in zijn of haar zoekopdracht dan bestaat er een grote mogelijkheid dat je bedrijf ook wordt afgebeeld aan de rechterkant van het scherm.

Google Mijn Bedrijf Weergave Ni Hao in Google Search

Alle informatie die daar dan staat configureer je binnen je account. Het adres van je website, je telefoonnummer, je openingstijden, je foto’s, video’s. Daarnaast worden ook de reviews, foto’s en video’s van klanten over je bedrijf afgebeeld.

Voor bedrijven waar klanten over de vloer komen zoals restaurants wordt ook informatie getoond over hoe druk het is. Deze informatie komt rechtsreeks van Google.

Waarschijnlijk door Google Apps op mobiele telefoons waarvoor locatie voorzieningen is geactiveerd.

Koppeling tussen Google Mijn Bedrijf en Google Maps

Als mensen de routeplanner van Google Maps gebruiken en het adres hebben ingevoerd van jouw bedrijf dan worden er ook gegevens van jouw bedrijf getoond.

De informatie wordt links afgebeeld en een kaart van je locatie aan de rechterkant.

Google Mijn Bedrijf Weergave Ni Hao in Google Maps

De informatie die wordt afgebeeld komt ook rechtstreeks uit je account gegevens. Aangevuld met informatie van je klanten en van Google.

Beheren van Google Mijn Bedrijf

Binnen je GMB account kan je dus veel informatie zelf invullen. De meest informatie spreekt redelijk voor zich maar er zijn een aantal onderdelen die extra belangrijk zijn en die ik dus wil uitlichten.

Posts

Posts zijn berichten over die getoond worden binnen Google Search en Google Maps. De volgende berichten kunnen worden getoond:

  • Nieuwtjes
  • Evenementen
  • Aanbiedingen
  • Product(en)
Google Mijn Bedrijf - Post Plaatsen

Het gaat hier dus veelal om tijdelijke promoties of nieuwe producten die je wilt promoten. De posts worden afgebeeld in Google Search en Google Maps. De stappen voor het maken voor een post zijn als volgt.

  • Klik op ‘Posts’ in het menu aan de linkerkant.
  • Kies het type post dat je wilt maken.
  • Upload een foto of video die je bij je post wilt tonen. Doe dit vooral want anders is het slechts saaie tekst die weinig indruk zal maken. De foto die je upload moet voldoen aan de volgende voorwaarden: minimum grootte: 400×300 pixels en 10 KB limiet op de grote van de foto en maximum : 10000×10000 pixels en 25 MB op de grote van de foto.
  • Schrijf tekst die je post toelicht. Je kunt bijvoorbeeld omschrijven welk evenement je gaat organiseren of welke nieuwe aanbieding je hebt.
  • Optioneel kan je een knop aan je post toevoegen. De opties voor de knop zijn Reserveren, Online bestellen, Bestellen, Meer informatie, Registreren, Nu bellen.
  • Als je een knop hebt toegevoegd  voer dan een URL in waar mensen naar toe worden gebracht als ze op de knop hebben geklikt bij de laatste optie.

Insights

Via insights kan je diverse statistieken zien hoe vaak je informatie is getoond.

Zo vertelt het je bij hoeveel zoekopdrachten je informatie is getoond. Ook vermeld het of het zoekopdrachten waren waarbij de naam van jouw bedrijf was ingevoerd of dat het een algemene zoekopdracht betrof die gerelateerd was aan de informatie die jij hebt ingevoerd binnen je account.

Google Mijn Bedrijf - Insights

Dit betreft de informatie over categorie, product of service die je hebt ingevoerd dus het is heel belangrijk dat je die informatie volledig invult!

Klik op ‘Insights’ aan de linkerkant van het menu om relevante statistieken te kunnen zien. 

Reviews

Dit is mogelijk het belangrijkste component die je in de gaten moet houden. Als je Google Mijn Bedrijf hebt ingesteld kunnen je klanten reviews achterlaten over je dienstverlening.

Google genereert automatisch een score aan de hand van de reviews. De score wordt afgebeeld in de vorm van sterren en het maximum is 5 sterren. Je score wordt afgebeeld in de Google zoekresultaten dus het is van groot belang dat je een goede score hebt.

Op het moment dat mensen een review hebben achtergelaten is de review te zien op je dashboard. Klik op ‘Reviews’ aan de linkerkant van het scherm om de reviews te kunnen zien die mensen hebben achter gelaten.

Google Mijn Bedrijf - Reviews

Reageer op elke review want dit toont waardering en betrokkenheid bij de mensen die de moeite hebben genomen om een review achter te laten.  Indien de review negatief is kan je ook een toelichting geven of excuses maken. 

Verwijderen van je account

Als je je GMB account niet langer in stand wilt verwijderen klik dan op ‘Informatie’ in het menu aan de linkerkant en klik vervolgens op ‘Deze vermelding sluiten of verwijderen’ te gaan.

Google bied je nu twee mogelijkheden:

  • Markeren als permanent gesloten – Je GMB account blijft dan wel bestaan maar de locatie wordt als gesloten aangemerkt.
  • Vermelding verwijderen – Je volledige GMB account wordt verwijderd.
Google Mijn Bedrijf - Vermelding Sluiten Of Verwijderen

Nu ben jij aan de beurt!

Ik hoop dat het bestaan van Google Mijn Bedrijf nu duidelijker voor je is. Wat het is, waar de informatie wordt getoond en waarom je het moet gebruiken.

Nu wil ik graag van jou weten:

Heb je Google Mijn Bedrijf al ingesteld?

Welke informatie uit deze blog ga je toepassen op je eigen GMB registratie?

Maak je al regelmatig posts?

Laat me het weten door een kort bericht hieronder achter te laten.

Wat vond je van dit artikel?

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde score / 5. Aantal stemmen: