adwords express

AdWords Express Gebruiken | Handleiding Met Tekst En Screenshots

Adwords Express is een simpele vorm van Google Adwords, bedoeld om beginners geïnteresseerd te krijgen in Google Ads. De kwaliteit van de traffic is vaak wat minder goed dan bij de reguliere versie van Adwords. Dit komt doordat je weinig aan optimalisatie van je advertentiecampagne kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld geen negatieve keywords instellen; dat zijn zoekwoorden waarop je niet gevonden wilt worden.

Wat je daarvoor terugkrijgt, is echter een veel simpeler interface dan dat je bij de normale versie van Google Adwords hebt.

Express is ideaal om je tenen te dippen in de wateren van online adverteren. Als je eenmaal ‘door’ bent, zul je echter snel behoefte krijgen aan de mogelijkheden van de reguliere Google Adwords.

In dit artikel gaan we in de eerste plaats in hoe Adwords Express precies werkt. Daarna leggen we uit hoe je van Adwords Express overstapt op Google Adwords. Zowel beginnende SEA marketeers als mensen die toe zijn aan de volgende stap zullen dus iets aan dit artikel hebben.

Mocht je Google campagnes liever willen uitbesteden dan kan dat uiteraard ook. 

Klik hier voor informatie over onze Google Search campagnes en hier voor informatie over onze Google Display campagnes. 

Hoe log ik in bij Adwords Express?

Als je wilt beginnen met Google Adwords Express, ga je naar https://www.google.com/adwords/

Klik op ‘Nu starten’ om aan de slag te gaan.

Adwords Express Nu Starten

Nu moet je inloggen met je Google e-mailadres. Mocht je die nog niet hebben dan kan je klikken op ‘Account maken’ om een Google account aan te maken.

Voor nu gaan we ervan uit dat je al een Google account hebt.

Inloggen met Google account of account aanmaken

Vul het wachtwoord in van je Google account.

Google account password invullen

Hoe zet je een advertentiecampagne op in AdWords Express?

Een campagne opzetten in Express is niet ingewikkeld.

Advertentiedoel kiezen

Als je een account hebt aangemaakt en bent ingelogd, krijg je een keuze uit 3 opties:

  • Meer gesprekken ontvangen
  • Meer bezoekers naar mijn fysieke locatie trekken
  • Meer websiteverkopen of aanmeldingen genereren

De meeste kleine bedrijven willen, van deze drie opties, meer gesprekken ontvangen. We klikken dan ook op deze optie en op ‘Doel Kiezen’.

Bedrijf Kiezen

Nu krijgen we een scherm waarin we het bedrijf moeten selecteren waarvoor we willen adverteren. Selecteer je bedrijf.

Voor welk bedrijf wilt u adverteren

Hierna kun je de radius instellen rond jouw winkel waar de advertenties online worden vertoond.

Als je bijvoorbeeld een lunchroom hebt, kun je jouw zaak adverteren op mensen die zich binnen 5 kilometer afstand van je zaak bevinden en Googelen op ‘eetcafe in de buurt’.

Ook kun je in plaats van op radius, selecteren dat je in een specifieke stad, gemeente of in een land je advertentie wilt vertonen.

Selecteer de straal rond je bedrijf en klik op ‘Volgende’.

Taal en categorie instellen

In het volgende scherm kun je de taal instellen, net als de categorie waarin je bedrijf en je diensten vallen.

Als je klaar bent, druk je weer op ‘Volgende’.

Leg uw product of service vast

Advertentie schrijven

Nu kom je op het ‘Laten we uw advertentie gaan scrijven’ scherm. Hier kun je de titel en de beschrijving van je advertentie instellen.

Zorg dat je hier goed aandacht aan besteedt. Dit bepaalt namelijk hoeveel mensen er op je advertentie zullen klikken, en ook of de mensen die klikken daadwerkelijk interesse hebben in het product of de dienst die je levert.

Onderaan dit scherm kun je tot slot je URL instellen. Het kan raadzaam zijn om een aparte pagina op je website te maken die speciaal bedoeld is als landingspagina voor je ad campagne.

Afbeeldingen toevoegen

In het volgende scherm kun je eventueel een afbeelding toevoegen. 

Je kunt afbeeldingen van je product of dienst toevoegen een het logo van je bedrijf.

Afbeeldingen toevoegen aan uw advertentie

Telefoonnummer invoeren

Stel in het daaropvolgende scherm je telefoonnummer in waarop je de gesprekken wilt ontvangen.

Vul je telefoonnummer in en druk op ‘Volgende’.

Budget instellen

In dit scherm kun je jouw maximale budget vaststellen. Het is niet gegarandeerd dat je dit bedrag volmaakt – dit hangt o.a. af van of de text van je advertentie genoeg oproept tot klikken.

Maar het is in elk geval fijn om te weten dat je niet plotsklaps een forse rekening van Google krijgt omdat er meer mensen op je advertentie hebben geklikt dan je aankan.

Ook is het instellen van een budget handig om even de kat uit de boom te kijken. Is de traffic die je campagne genereert wel van hoge kwaliteit?

Of moet je misschien de tekst of de zoekwoorden wat aanpassen? Door een budget in te stellen, reduceer je de schade die je oploopt doordat je suboptimale parameters gebruikt in je advertentie campagne.

Druk op ‘Volgende’.

Stel uw budget in

Campagne-instellingen controleren

In dit scherm krijg je alle instellingen te zien die je zojuist hebt ingevoerd.

Kijk goed na of alles klopt en naar wens is en klik op ‘Volgende’.

Uw campagne-instellingen controleren

Betalings- en bedrijfsgegevens invullen

In het volgende scherm bevestig je je betalingsgegevens en bedrijfsgegevens. 

Vul alle gevraagde gegevens in en klik op ‘Verzenden’.

Betalingsgegevens bevestigen

Klik vervolgens voor de optie om naar je dashboard te gaan. 

Hier kun je met een schuifknop je advertentiecampagne uitzetten als je dat wilt. Nu ben je klaar!

Binnen 24 uur wordt je campagne door Google nagekeken en daarna worden je advertenties weergegeven!

Wat is het verschil tussen Google Adwords en Google Express?

Het grootste verschil tussen Google Adwords en de Express variant daarvan, is de flexibiliteit die je hebt aan wie je jouw advertenties toont.

Bij Google Adwords kun je uitsluitingszoekwoorden gebruiken om heel gericht je publiek te benaderen. Dat is bij Express niet mogelijk.

Ook kun je bij Adwords je advertenties roteren zodat je bezoekers niet telkens dezelfde advertentie te zien krijgen. Je hebt daarnaast bij Adwords wél inzicht op welke apparaten de gebruikers je advertenties te zien krijgen, tot welke leeftijdgroep zij behoren, of zij man en vrouw zijn, etcetera.

In het kort: Google Adwords is gericht op grotere bedrijven die de capaciteit hebben om meer aandacht te besteden aan hun online campagnes.

Dat maakt dat zij veel meer inzichten krijgen in hun gebruikers en ook een efficiëntere campagne kunnen voeren. Google Express is er voor de ‘kleine ondernemer’, die wél online zijn producten of diensten wil adverteren, maar voor wie gebruiksvriendelijkheid van het platform boven meetbaarheid en advertentie optimalisatie gaat.

Wat zijn de nadelen?

Er zijn aardig wat nadelen aan AdWords Express ten opzichte van de normale Adwords. De kosten per converterende bezoeker zijn hoger doordat je met ‘losse flodders’ schiet.

Bij Express heb je veel minder inzicht in statistieken zoals demografie en publiek en heb je ook minder zeggenschap over wie je advertenties te zien krijgen.

Ook ontbreekt bijvoorbeeld de advertentieplanner in Express.

Hoe verander ik van Google Express naar de gewone Google AdWords?

Als online marketing een belangrijker deel van je onderneming wordt, wordt het vroeg of laat tijd om de overstap te maken van Express naar de reguliere Google AdWords.

Dit is hoe je AdWords express kunt omzetten naar Adwords:

In de meeste gevallen zie je in je Express interface rechts bovenin drie verticale puntjes staan. Als je die aanklikt verschijnt er de tekst ‘View in AdWords’. Klik hierop, en je kunt Adwords gebruiken.

In sommige AdWords accounts staan deze drie puntjes er echter helemaal niet. Vrees niet, dit is eenvoudig op te lossen in 6 stappen.

  1. Maak een advertentiecampagne aan in Express zoals wij hierboven hebben beschreven
  1. Zet de campagne op inactief zodra je hem hebt aangemaakt (geen zorgen, dit kost je niet direct geld omdat Google ongeveer 24 uur nodig heeft om je campagne te evalueren).
  1. Of stel het budget voor de campagne in op nul.
  1. Nu verschijnen de drie puntjes als het goed is alsnog bovenin je scherm.
  1. Klik erop en klik op ‘View in AdWords’
  1. Nu heb je toegang tot Google AdWords

Tot slot

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen met AdWords Express. 

Mochten er dingen toegevoegd of aangepast moeten worden dan horen wij het graag van je. 

Laat daarvoor een bericht hieronder achter.

Alvast bedankt!