Zoekmachine Adverteren Specialist in Groningen

Jouw bedrijf in de bovenste zoekresultaten.

Je wilt graag hoog in Google staan en dat ook graag ook snel? Dan is zoekmachine adverteren voor jou ideaal! Troef je concurrenten af, en sta snel in de bovenste zoekresultaten. De zoekresultaten die de meeste aandacht krijgen. Google heeft recent de zoekmachine advertenties nog meer laten lijken op de normale zoekresultaten dus de kans op een klik op jouw advertentie is nog groter geworden.

Of wellicht heb je zelf al zoekmachine campagnes gebouwd maar ben je niet tevreden over de resultaten. Wat de reden ook is, bij ons ben je aan het juiste adres voor zoekmachine adverteren.

Wij hebben jarenlange ervaring in het maken en onderhouden van succesvolle campagnes. Wij streven naar tevreden klanten en daarom blijven wij ook bij met de nieuwste ontwikkelingen zodat we steeds het maximale uit de campagnes voor onze klanten halen.

Zoekmachine Adverteren Campagnes

Onze zoekmachine advertentie campagnes in cijfers uitgedrukt

0
Campagnes
0
Advertentiegroepen
0
Advertentiegroepen

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren stelt je in staat om betaalde advertenties direct weer te geven in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo. 

Je woont bijvoorbeeld in de Hunze in Groningen en je wilt graag een elektrische fiets kopen om naar je werk elders in Groningen te gaan. Zodra je zoekt op ‘elektrische fiets kopen in Groningen’ zie je betaalde zoekadvertenties bovenaan de zoekresultaten staan. Zo staat er een advertentie van Belga Fietsen aan de Sontweg 3b in Groningen. 

Advertentie Belga Fietsen aan de Sontplein 3b in Groningen

Adverteerders die gebruikmaken van zoekmachine advertenties, tonen hun advertenties aan gebruikers die actief op zoek zijn naar specifieke zoekwoorden en betalen een bedrag wanneer op hun advertentie wordt geklikt. Dit type zoekmachine marketing is vooral effectief omdat mensen die zoekopdrachten uitvoeren, vaak hun intentie met hun zoekopdracht onthullen.

Als iemand intypt ‘elektrische fiets kopen in Groningen’ dan is het duidelijk dan iemand op zoek is naar een nieuwe elektrische fiets met de intentie om hem te kopen. Als jij dan een fietsenwinkel hebt in Groningen die elektrische fietsen verkoopt dan wil je graag dat jij hoog in de zoekresultaten voorkomt, het liefste bovenaan. Dit is precies wat zoekmachine adverteren mogelijk maakt.

Zoekmachine adverteren is hetzelfde als het Engelse term Search Engine Advertising (SEA). Het is een onderdeel van het overkoepelende zoekmachine marketing (Search Engine Marketing, oftewel SEM).

Een andere veel gebruikt term in online marketing is zoekmachine optimalisatie, oftewel Search Engine Optimization (SEO). Bij SEO draait het om het optimaliseren van een website om hoger in Google te komen. Bij zoekmachine adverteren (SEA) draait het om hoog in de zoekresultaten te komen tegen betaling.

De dominantie van Google van de markt heeft ertoe geleid dat het advertentieplatform Google Ads (voorheen Google AdWords), enorm populair is geworden onder bedrijven die producten of diensten verkopen.

Het opnemen van advertenties in zoekresultaten is echter niet uniek voor Google; dergelijke diensten worden ook aangeboden door Bing en Yahoo. Aangezien de adverteerders betalen voor hun positie in de organische zoekresultaten, vormt deze vorm van marketing een aanzienlijke bron van inkomsten voor de zoekmachines.

Onze aanpak met zoekmachine adverteren

Onze filosofie is om een strategische benadering te hanteren voor elke klant. We geloven dat elke klant een op maat gemaakt plan voor succes vereist. Onze aanpak bestaat uit aantal fasen.

persoonlijk-gesprek-zma

1. Persoonlijk gesprek

We vinden het belangrijk om eerst uitgebreid kennis te maken. We vinden het belangrijk om de persoon achter het bedrijf te kennen en natuurlijk ook het bedrijf zelf.

Om alle informatie te verkrijgen die voor het bouwen van de zoekmachine advertenties belangrijk zijn hanteren we een vragenlijst. We gaan door de vragenlijst en noteren alle antwoorden zodat we paraat hebben als we de campagnes gaan bouwen.

2. Zoekwoorden Research

Een succesvolle SEA campagne begint met een effectieve zoekwoordstrategie. We doen grondig onderzoek om zoekwoorden te vinden die jouw doelgroep gebruikt in hun zoekopdrachten.

We gebruiken deze zoekwoorden in de advertenties om ze zo relevant en aantrekkelijk mogelijk te maken. We hebben deskundige kennis van geavanceerde zoekwoordstrategieën en -hulpmiddelen die we gebruiken bij het ontdekken van de juiste zoekwoorden.

zoekwoorden research zma
webpagina optimalisatie zma

3. Webpagina Optimalisatie

De webpagina waarop potentiële klanten terecht komen als ze op je advertentie zouden klikken, bepaalt in sterke mate het rendement van de campagnes.

Als ze op je advertentie klikken maar ze komen op een pagina die hun niet aanspreekt haken ze snel af. Wij analyseren je webpagina en geven je advies hoe je de webpagina kunt optimaliseren.

Indien gewenst werken wij samen met jouw web designer om de verbeteringen door te voeren.

4. Tracking configuratie

Met alle inspanningen van het adverteren via Google Ads (AdWords), is het belangrijk om te weten waar jouw kliks en conversies vandaan komen.

We stellen URL-tracking in voor al je advertenties en implementeren trackingcodes samen met jouw webdesigner.

Daarnaast configureren wij de conversies die gemeten moeten worden en de rapportages die daarbij horen.

tracking configuratie zma
budget beheer zma

5. Budgetbeheer

Budgetbeheer is een van de meest complexe aspecten van het adverteren via Google AdWords en het is niet iets dat blindelings kan worden aangenomen. Op basis van analyses stellen wij de juiste hoogte van budgetten in en biedingen op zoekwoorden om ervoor te zorgen dat jouw campagne optimaal presteert.

6. Apparaat optimalisatie

Door de toename in het gebruik van smartphones kopen klanten hun producten en diensten steeds meer via smartphones.

Wij monitoren in detail op welke apparaten jouw advertenties het meeste getoond worden en passen de biedingen voor die advertenties daarop aan.

Op deze manier wordt jouw budget optimaal ingezet.

apparaat optimalisatie zma
uitgebreide-rapportage-zma

7. Uitgebreide Rapportage

We willen onze klanten te allen tijde op de hoogte houden, daarom sturen we regelmatig rapporten.

Bij ons word je altijd op de hoogte gehouden van de status van je campagnes, van het grote geheel tot de kritische details.

Onze rapporten bieden deskundige analyses, inclusief mogelijkheden voor verbetering.

4 Kenmerken van zoekmachine advertenties

Kernmerken die alle zoekmachine advertenties gemeen hebben

Op Bing en Yahoo verschijnen zoekmachine-advertenties meestal boven, onder of naast de organische zoekresultaten. Dat is een belangrijk verschil tussen Google en andere zoekmachines omdat Google alleen advertenties boven en onder zoekresultaten weergeeft.

Ongeacht de zoekmachine, bevatten zoekadvertenties een aantal belangrijke kenmerken.

Om de felbegeerde klik te verdienen, moet elke component samenwerken en precies passen waar de persoon op zoekt in de zoekmachine.

1. Een koptekst

Een kop tekst, die relevante, opvallende zoekwoorden moet bevatten, omdat dit de grootste en meest opvallende advertentiecomponent is.

Zie hieronder het voorbeeld van een advertentie van CoolBlue, de bekende gigant die aan Het Hout 145 in Groningen gevestigd is.

2. Zichtbare URL

Een zichtbare URL, bestaande uit je domeinnaam en optionele paden, om gebruikers een idee te geven van waar ze naartoe worden genomen zodra ze op de advertentie klikken. Op Google, Bing en Yahoo zijn de zichtbare URL’s groen, direct onder de kop. Bij Bing zijn de URL’s ook vetgedrukt.

3. Een omschrijving​

Een omschrijving om de belangrijkste details over jouw product of dienst te benadrukken en gebruikers te overtuigen waarom ze moeten doorklikken.

Het laat de lezer direct weten wat ze bij jou kunnen kopen. 

4. Advertentie extensies

Advertentie extensies, zoals die in de onderstaande Yahoo-advertentie. Deze zorgen ervoor dat een advertentie meer ruimte inneemt in de zoekresultaten, waardoor deze beter zichtbaar is en je meer informatie over je product of service kunt weergeven.

Montel uit Groningen gebruikt hem bijvoorbeeld in haar advertentie.

Advertentie extensie van advertentie Montel aan de Peizerweg 74a in Groningen

Hoe werkt zoekmachine adverteren?

Een uitleg hoe bepaald worden welke advertenties getoond worden en op welke positie.

Zoekmachine adverteren werkt op basis van een op veilingen gebaseerd systeem, waarbij adverteerders bieden op bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor hun product of dienst.

Het is belangrijk om te vermelden dat biedingen en het bedrag wat je uiteindelijk betaald verschillend kan zijn. Omdat je mogelijk € 5 biedt voor een zoekwoord, betekent het nog niet dat je voor elke advertentieklik ook € 5 in rekening wordt gebracht. Meestal pakt het (veel) lager uit.

Zoekwoordselectie bepaalt voor welke zoekopdrachten jouw advertenties worden weergeven, dus zonder uitgebreid zoekwoordonderzoek om de meest geschikte termen te identificeren, zou je je doelgroep mogelijk kunnen missen.

Als je de juiste zoekwoorden kiest (zoekwoorden met een hoog volume en weinig concurrentie), kan je advertentiepositie ook hoger en goedkoper zijn.

Hoewel een concurrerend bod voor een klik en zeer gerichte zoekwoorden belangrijk zijn, speelt de kwaliteitsscore ook een belangrijke rol in je positie in de zoekmachine resultaten. 

De kwaliteitsscore wordt weergegeven in een cijfer 1 tot en met 10 waarbij 10 het streven is. Hieronder volgt een overzicht van de kwaliteitsscores voor een campagne van een fysiotherapeut in het centrum van Groningen. 

Kwaliteitsscores Google Ads campagne Fysiotherapeut Groningen

De kwaliteitsscore geeft aan hoe goed je advertentie voldoet aan de behoeften en zoekintentie van je doelgroep en wordt door een zoekmachine gebruikt om zoekers de best bruikbare resultaten te bieden. Om de kwaliteitsscore te berekenen, kijken SEM-platforms naar verschillende factoren.

Cirkel van factoren die invloed hebben op kwaliteitsscore Google Ads

5 Voordelen van zoekmachine adverteren

Het adverteren op zoekmachines kent vele voordelen, hieronder zijn 5 belangrijk weergegeven.

Voordeel 1 zoekmachine adverteren - Snelle implementatie

1. Snelle implementatie

Het opzetten van een campagne voor zoekadvertenties gaat relatief snel, sneller dan een SEO campagne. Het is zeer flexibel en configureerbaar en kan doorgaans snel worden ingesteld. 

Je kunt dus relatief snel al boven in de zoekresultaten voorkomen. Dit is voor veel bedrijven een reden om voor SEA te gaan (naast vaak een uitgekiende SEO strategie).

Bovendien kunnen wijzigingen op ad-hoc basis worden aangebracht, zodat je je websitecontent, zoekwoorden en advertentie uitgaven voortdurend kunt aanpassen op basis van de resultaten van de zoekmachine campagne.

Je kunt bestaande Google Ads (AdWords) campagnes ook rechtstreeks importeren in Microsoft Ads (voorheen Bing Ads) zodat je op twee fronten actief bent. Dus met slechts een paar klikken is je campagne ook op Bing actief zonder alles opnieuw te hoeven maken.

2. Hoge gebruikersintentie

Aangezien zoekadvertenties zijn gebaseerd op zoekwoordgerichte zoekopdrachten, biedt het zeer gerichte advertenties aan gebruikers die aan het zoeken zijn. 

Mensen vertellen je waar ze in geïnteresseerd zijn, dus je bereikt een geschikt publiek. Eén enquête geeft zelfs aan dat 90% van de gebruikers precies weet waarnaar ze op zoek zijn, wat een goed teken is als je wilt dat ze actie ondernemen (kopen, downloaden, aanmelden, enz.).

Aangezien betaalde zoekadvertenties zeer afgestemd zijn op de zoekmachine gebruiker, worden ze bovendien als minder indringend beschouwd dan andere advertentietypen. 

Door een betere gebruikerservaring voor internetgebruikers te bieden, kunnen ze op hun beurt de conversiepercentages en ROI aanzienlijk verhogen.

Voordeel 2 zoekmachine adverteren - Hoge gebruikersintentie
Voordeel 3 zoekmachine adverteren - Boven organische resultaten

3. Boven organische resultaten

Er is beperkt ruimte voor de topposities in normale (organische) zoekresultaten, en het bereiken van die felbegeerde posities vereist veel SEO werk.

Zelfs als het je lukt om daar te komen, kost het veel tijd en geduld. Echter, door je weg naar de hoge positie te betalen (hoewel de ruimte hier ook beperkt is), is het veel sneller en eenvoudiger om een toppositie te scoren.

4. Grotere naamsbekendheid

Zoekmachineadvertenties dragen ook bij aan het vergroten van de naamsbekendheid, want hoe hoger je advertentie, des te meer het wordt weergegeven.

Naarmate prospects jou in de loop van de tijd beter en vaker zien zullen ze je arvaren als een relevant en betrouwbaar bedrijf voor hetgeen waarnaar ze op zoek zijn.

Daarnaast wanneer mensen doorklikken naar je website en je hebt een remarketing campagne via het Google Display Netwerk actief, blijven ze je merknaam en in display-advertenties op diverse relevante websites.

Voordeel 4 zoekmachine adverteren - Grotere naamsbekendheid
Voordeel 5 zoekmachine adverteren - diepgaande meetbaarheid

5. Diepgaande meetbaarheid en analyse

Zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing bieden adverteerders realtime gegevens en analyses, zodat campagneprestaties eenvoudig kunnen worden gevolgd en gemeten. Nuttige, diepgaande informatie wordt bijhouden en getoond, zoals:

  • Het rendement van je campagnes
  • Totaal aantal vertoningen
  • CTR
  • CPC
  • Gemiddelde advertentiepositie
  • Conversiepercentage
  • Kosten per conversie
  • De geografische locatie van prospects
  • Welk type apparaat ze gebruiken
  • Gemiddelde tijd op de landingspagina
  • Welke pagina’s ze op je site hebben bezocht

Zoekmachine Doelstellingen

Bij zoekmachine adverteren via Google Ads heb je de mogelijkheid om een doel te selecteren bij het opzetten van een campagne. Op dit moment ondersteunt Google Ads 6 doelstellingen.

De volgende tabel geeft de doelstellingen aan die Google ondersteunt per type Google Ads campagne.

Tabel met mogelijke doelstellingen per Google Ad

Testimonials Zoekmachine Adverteren

Onze website stond niet zo hoog in Google maar door de Google AdWords campagnes van AdsWizards kregen we toch al snel klanten over de vloer.
Marieke Grevels
Sales Assistant
De Google Ads campagnes die AdsWizards voor ons heeft gemaakt lopen heel erg goed! Meer klanten over de vloer en meer verkopen. Wij zijn dik tevreden.
Edwin Jansen
Manager
We hadden geen kennis van Google AdWords en zochten een bureau die ons hiermee kon helpen. AdsWizards bleek een perfect bureau te zijn. Mooie resultaten.
Henk Vredeveld
Support

Gesprek aanvragen

(050) 204 2030

bereikbaar tussen 9:00 – 17:30