Google Adverteren

Alle mogelijkheden voor ondernemers in Groningen, Friesland en Drenthe.

Als je dit leest weet je waarschijnlijk allang dat Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is, een enkele andere zoekmachine komt zelfs ook maar in de buurt.

Meer dan 90 procent van al het zoekverkeer op het internet gaat online via het Google platform (inclusief YouTube).

Kijken we alleen naar de zoekmachines zelf, dan heeft Google een marktaandeel van meer dan 70 procent. Reden genoeg dus om te willen adverteren op Google.

Twee belangrijke voordelen van het adverteren via Google

Uiterst precies je doelgroep bereiken

Het mooie van online adverteren met Google is niet alleen het bereik van jouw advertenties, maar ook dat jouw advertentie specifiek kan worden gericht op de persoon die jij wil benaderen.

Je kunt een campagne precies afstemmen op jouw doelgroep. Het is mogelijk om een afzonderlijke advertentie te maken op basis van regio, taal en land.

Uitgebreide mogelijkheden

Als je een nieuwe klanten doelgroep wilt gaan bereiken met jouw advertenties dan is Google dus een juiste keuze. Maar er is niet ‘een enkele manier van adverteren’ met Google.

Er zijn een aantal verschillende mogelijkheden waar je uit kunt kiezen. Dan is het ook belangrijk dat je kiest welke optie het best bij jou en jouw wensen past.

De 5 vormen van Google Ads

Alle Google campagnes op een rij

Adverteren via Google AdWords (Ads)

Voor de meeste mensen die online een campagne willen opzetten via Google Ads (voorheen Google AdWords). Dit gaat door middel van Search Engine Advertising (SEA) en Pay Per Click (PPC). Dit is één van de meest effectieve manieren om snel verkeer naar jouw website of landingspagina te krijgen. Ben je bijvoorbeeld bezig met een nieuw product of een nieuwe dienst? Wil je snel wat aandacht generen? Dan is dit de juiste oplossing.

Wat kun je met Google Ads?

Er zijn een aantal verschillende voordelen van het adverteren met Google Ads. Dit zijn een aantal van de redenen om hiervoor te kiezen:

  • Meer klanten – Met een effectieve PPC-advertentie zorg je ervoor dat je snel mensen naar jouw website of landingspagina krijgt. Dit gaat stukken sneller dan het op de organische manier (SEO) voor elkaar te krijgen.
  • Verschillende soorten klanten – Je kunt zelf bepalen welke klanten je wilt benaderen met Google Ads. Wil je de klant die in dezelfde stad woont benaderen omdat je een lokaal product biedt, of heb je een online dienst die mensen zelf aan de andere kant van de wereld nog kunnen gebruiken?
  • Op het juiste moment – Door juist in te zetten zorg je ervoor dat je klanten op het juiste moment benadert. Jouw advertentie komt langs op het moment dat ze een relevante zoekopdracht uitvoeren. Dan is een link naar jouw website ineens heel handig.

Jij bepaalt jouw budget en Google besteedt niet meer dan wat jij wilt uitgeven.

Google Ads is voor iedereen mogelijk, of je nou een groot budget of een klein budget hebt.

Waarom Google Ads uitbesteden?​

Maar wacht denk je misschien, ik kan toch zelf voor vrij weinig geld adverteren op Google Ads? Waarom zou ik iets dergelijks dan willen uitbesteden? De redenen zijn gemakkelijk te benoemen:

  • Betere resultaten – Je kunt de tuin ook zelf helemaal aanpakken, maar werken met een ervaren hovenier geeft toch een beter resultaat. Natuurlijk kun je beginnen met Google Ads, maar de concurrentie is moordend en de leercurve voordat je echt weet hoe het werkt is hoog.
  • Proactief beheer van jouw campagnes – Als jouw Ads campagne statisch is, dan ben je feitelijk online geld aan het weggooien. Jouw campagne moet constant worden aangepast op basis van de gegevens uit de analyses en statistieken. Daarom heb je iemand nodig die constant aan het bijsturen is.

Het kost onderaan de streep minder – Iedereen wil het liefst zoveel mogelijk krijgen en zo min mogelijk uitgeven. Echter, een gestroomlijnde campagne kost minder geld. Hierbij komen jouw advertenties namelijk wel aan bij de juiste mensen en ben je niet bezig met het sponsoren van een advertentie voor iemand die niet in jouw doelgroep zit.

Adverteren via Google Display Netwerk

Het Google Display Netwerk heeft een groot bereik, maar wat is het nou precies en hoe kun je dit kanaal optimaal gebruiken? Bij het Google Display Netwerk gaat het niet over de zoekopdrachten op Google zelf, maar over online partner websites van Google. Deze pagina’s hebben aangegeven dat Google advertenties van Google willen laten zien op hun website.

Twee voorbeelden van grote, Nederlandse websites waar jouw advertentie dan kan staan zijn Nu.nl en Buienradar.nl – maar er zijn natuurlijk veel andere blogs en websites die worden meegenomen in het Google Display Netwerk. Het mooie hiervan is dat deze kleinere websites een groot aantal uiteenlopende onderwerpen betreft.

Maar hoe is het Google Display Netwerk anders dan Google Ads? Een van de eerste dingen is dat je zowel met beeldadvertenties als tekst kunt adverteren. Je kunt werken met banners, wat weer anders is dan je met de traditionele Google Ads kunt doen.

Adverteren via Google Shopping

Via Google Shopping is het heel gemakkelijk om producten te adverteren. Het enige wat je in het begin hoeft te doen is een Google Merchant Center account aan te maken en je zou feitelijk kunnen beginnen met adverteren.

Dit is ideaal voor ondernemers die een webshop hebben en deze extra op willen laten vallen binnen Google. Zo kunnen potentiële klanten gelijk jouw producten zien als ze ergens naar zoeken en hebben ze er ook gelijk een prijs bij staan.

Het opzetten van een Google Shopping ad account blijft voor mensen erg lastig. Je hebt hiervoor drie onderdelen nodig voordat je klanten kunt bereiken:

  • Google Ads account – Hier bouw je de campagne. Als het goed is heb je deze al als je wilt gaan adverteren in Google
  • Een Google Merchant account – Hier ga je de datafeed inladen die alle gegevens naar Google verstrekt.
  • Een datafeed – Welke producten wil je mee adverteren en wat gaan ze kosten? Dat kun je allemaal inladen in een datafeed.

Een datafeed is een .xml of een .csv bestandje waar gegeven staan over de producten die je gaat aanbieden. Denk aan een unieke productcode, verzendkosten, prijs van het product en een omschrijving van het product. Deze datafeed moet je zelf aanleveren, maar er zijn bestaande diensten die je hiermee kunnen helpen.

Waarom Google Shopping en niet Google Ads

Waarom zou je werken met Google Shopping in plaats van gewoon op Google Ads te adverteren? Het heeft een aantal voordelen:

  • Relevantere leads – De klant kan een weloverwogen aankoopbeslissing op het moment dat ze gelijk weten wat het product kost en welk product je aanbiedt. Zodra iemand doorklikt en je dus gaat betalen voor de lead, dan heb je iemand die al weet wat het product kost en nog steeds interesse heeft. Ook de CTR (Click-Through Rate) zal aanzienlijk hoger zijn.
  • Een breder bereik – Als een potentiële klant een zoekopdracht uitvoert dan kunnen er meerdere producten worden weergegeven. De kans is dan ook groter dat een potentiele lead jouw advertentie ziet.

Het probleem met Google Shopping is echter wel dat de criteria om te kunnen adverteren behoorlijk streng zijn. Daarom is het belangrijk dat je aan de gestelde criteria voldoet. Als je dat niet lukt dan zal de advertentie afgewezen worden. Ook hier geld dus weer, het is het meer dan waard om iemand te vragen die wel vaker heeft gewerkt met deze manier van adverteren. Op die manier bereik je jouw klanten het snelst.

Adverteren via Google YouTube

De online videodienst van Google is inmiddels een begrip geworden. Adverteren op YouTube heeft een flink aantal voordelen wanneer we het vergelijken met de andere manieren van adverteren. Allereerst heeft YouTube meer dan 1,8 miljard gebruikers. Dit zijn mensen die minimaal een keer in de maand inloggen op YouTube. Daarnaast bekijken deze gebruikers ook nog eens erg veel – gemiddeld 3 video’s per gebruiker per dag.

Wanneer we YouTube vergelijken met andere social media kanalen dan blijven de gebruikers relatief lang hangen. Als je dus interesse wil generen dan is dat uitstekend. Volgens YouTube zelf is de gemiddelde sessie van een gebruiker rond de 40 minuten.

Daarnaast kun je op twee manieren adverteren op YouTube. Je kunt kiezen voor de “Trueview Ads” of In Stream Ads. De TrueView ads ziet een kijker voordat het filmpje begint. In dat geval is het vergelijkbaar met reclame voor een film in de bios. Na 5 seconden is het mogelijk om de reclame over te slaan en het filmpje te beginnen. Je betaalt geen geld als de kijker het filmpje niet afkijkt of niet op jouw link klikt. Met Stream ads kun een vergelijkbare video aanbieden dan waar de kijken op dat moment op geklikt heeft.

Adverteren via Google Ads voor apps

De relatief nieuwe Universal App Campaigns (UAC) zijn een goede manier om nieuwe gebruikers te vinden voor jouw mobiele app. Met dit type advertentiecampagne adverteer je op een aantal van de grootste advertentienetwerken van Google.

UAC is een geautomatiseerd advertentietype waarmee adverteerders meer app-installaties kunnen verzorgen of ervoor zorgen dat er meer conversie is wanneer de gebruiker eenmaal in jouw app zit. Dit wordt gedaan door machine learning te gebruiken om zo de best presterende advertenties te bepalen en deze aan de meest relevante gebruikers te tonen.

Hoewel UAC veel zelf kan bepalen zijn er nog wel een aantal dingen die je als adverteerder moet instellen. Denk bijvoorbeeld aan het dagelijks budget, waar je wilt adverteren, met welke taal je wil adverteren en wanneer de campagne moet beginnen.

Inschrijven Nieuwsbrief

Onze Google AdWords campagnes in cijfers uitgedrukt

Neem Contact Op

(050) 204 2030

bereikbaar tussen 9:00 – 17:30