Adverteren op YouTube

Promotievideo's van jouw bedrijf op YouTube.

Dus je wilt adverteren op YouTube? Heel begrijpelijk. YouTube is een perfect advertentie kanaal voor het behalen van uitstekende resultaten.

Het is niet voor niets dat al veel bedrijven advertenties tonen op YouTube. Of je nu je verkopen wilt stimuleren, leads wilt genereren, aan je naamsbekendheid wilt werken, het maakt niet, adverteren op YouTube is een perfecte methode. Het is alleen niet eenvoudig om te doen.

Uiteraard moet je een video hebben om mee te adverteren maar dan begint het past. Het opbouwen van een YouTube advertentie campagne vereist een gedegen ervaring en beheer om te voorkomen dat je veel geld uitgeeft maar geen resultaat haalt.

Daarnaast gaat er veel tijd inzitten, tijd die je misschien beter kunt besteden aan de kern activiteiten van je bedrijf. Bij ons kan je terecht voor het uitbesteden van je YouTube advertentie campagnes.

Onze YouTube campagnes in cijfers

Onze YouTube campagnes in getallen weergegeven

0
Campagnes
0
Advertentiegroepen
0
Advertentiegroepen

Onze aanpak bij het adverteren op YouTube

Onze aanpak bestaat uit een viertal stappen

Icoon persoonlijk gesprek ayt

1. Persoonlijk gesprek

Wij komen eerst bij je op bezoek omdat wij graag je bedrijf willen leren kennen. Onze ervaring leert dat dit het beste gaat in een persoonlijk gesprek.

Wij willen graag van je weten wat je hoopt te bereiken met het adverteren op YouTube. Wanneer beschouw je de campagne als geslaagd. Welke producten of diensten wil je promoten.

Daarnaast willen wij graag weten hoe je gemiddelde klant eruit ziet. Welke interesses hebben je klanten precies. Waar zou je ze kunnen tegenkomen op het Internet.

Zijn het vooral mannen of vrouwen of is er geen verschil. We doorlopen een lijst met vragen om structuur in het gesprek te houden.

2. Concept offerte

Op basis van je informatie maken we een concept offerte in de vorm van een presentatie. Zodra die klaar is maken we een afspraak met je om door de offerte te gaan.

Op die manier kan je controleren of wij alles goed hebben begrepen en krijg jij een goed beeld van wat we willen gaan doen en hoeveel het kost.

Als je nog geen bestaande video had, leggen we ook uit welke video we willen gaan opnemen en wat we daarvoor nodig zijn.

Uiteraard kan je het aangeven als we bepaalde dingen in de video moeten uitlichten. Het doel van het bezoek is om een plan van aanpak te krijgen waar we beiden achter staan.

Icoon concept offerte ayt
Icoon getekende offerte ayt

3. Formele offerte

Het plan van aanpak werken we nu uit in een formele offerte en sturen die naar je op.

Zodra we je akkoord hebben kunnen we aan de slag.

4. Opstellen van de campagne

We beginnen met alle noodzakelijke stappen die nodig zijn om advertenties op YouTube te kunnen plaatsen. Zonder deze basis is het adverteren niet mogelijk.

Als je al een bestaande video had gaan we deze bewerken om hem geschikt te maken voor een YouTube advertentie. Als je nog geen bestaande video had dan gaan we deze maken.

Dit vormt onderdeel van onze video marketing dienst. Zodra de video klaar is duiken we in Google Ads en bouwen we de campagne voor je.

Icoon opzetten adverteren op youtube campagne
Icoon uitgebreide rapportage ayt

5. Uitgebreide rapportage

Na een maand komen we langs om de resultaten van de YouTube campagne met je te bespreken. We laten in duidelijke cijfers zien hoeveel mensen je hebt bereikt met je video, hoeveel mensen hebben je video bekeken en hoe lang hebben ze gemiddeld gekeken.

Het meest belangrijke is natuurlijk je conversies. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk de actie uitgevoerd die het doel was van de campagne en hoeveel koste elke conversie gemiddeld.

Overigens hadden we je twee weken na de start van de campagne al een tussentijds rapport gestuurd.

Kosten van het adverteren op YouTube

Wat kost het adverteren op YouTube en wat zijn de factoren die de kosten bepalen.

Kosten zijn natuurlijk een van de belangrijkste factoren als het gaat om online adverteren. YouTube heeft een geweldige reputatie als het gaat om kosten, vooral omdat je alleen betaalt wanneer kijkers je videoadvertentie 30 seconden of meer bekijken (of in zijn geheel als de video minder dan 30 seconden duurt) of als erop wordt geklikt (dit geldt voor zowel videoadvertenties en stilstaande beelden).

De kosten van je advertentie zijn afhankelijk van een aantal verschillende factoren, zoals targeting en de hoeveelheid concurrenten die dezelfde doelgroep probeert te bereiken.

Als je bijvoorbeeld vrouwen tussen 18 en 80 jaar met interesse in make up wilt bereiken, is dat een hele grote groep en een zeer concurrerend onderwerp, zodat je kosten per weergave hoger zullen zijn dan, laten we zeggen, als je vrouwen tussen 18 en 25 jaar met een interesse in een zwarte eyeliner zou willen bereiken, aangezien dat een veel kleinere niche is.

YouTube advertenties hebben een gemiddelde prijs per weergave van € 0,10 – € 0,30. De geschatte kosten voor het bereiken van 100.000 kijkers zijn dus ongeveer $ 20.000. Het goede nieuws is dat er geen minimale uitgaven zijn voor YouTube advertenties: de kosten per weergave (CPV) starten vanaf slechts € 0,01!

Naast het instellen van de CPM stel je een dag budget in en je kunt dat aanpassen al naar gelang de resultaten van je campagnes.

Waar het op neerkomt, is dat er geen duidelijk antwoord is op de vraag: hoeveel kost het adverteren op YouTube. Omdat het anders is voor elke advertentie. Maar nu je de gemiddelde CPV kent en weet hoe je de kosten kunt beperken door te targeten, moet je beter kunnen begrijpen hoeveel je wilt uitgeven.

Voordelen van het adverteren op YouTube

Overzicht van de voordelen van het adverteren op YouTube

Adverteren op YouTube heeft veel voordelen: van targeting- en aanpassings mogelijkheden tot meetbaarheid en betaalbaarheid, maar het belangrijkste voordeel is eigenlijk het eenvoudigste: bereik.

Laten we eens kijken wat YouTube advertenties voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

1. Breid je digitale bereik uit

Er zijn bijna 2 miljard mensen wereldwijd die een YouTube account hebben en de website maandelijks bezoeken. Daarnaast is er nog een grote YouTube gebruikers zonder account. Tezamen zijn ze goed voor ongeveer vijf miljard dagelijkse videoweergaven.

Met elke videoweergave is er de mogelijkheid om je advertentie te tonen aan iemand die mogelijk geïnteresseerd is in wat jouw bedrijf te bieden heeft.

De vraag is alleen: hoe vind je ze?

“Begin bij YouTube advertenties met een groot bereik en verklein het daarna op basis van de data die YouTube verzamelt.Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten zullen waarschijnlijk afkomstig zijn uit alle lagen van de bevolking.” ​

De beste manier om het beste resultaat te krijgen is echt de tijd te nemen om de demografie van je huidige en potentiele klanten op een rijtje te zetten.

2. Vind klanten met geavanceerde targeting

Naast het op een rijtje zetten van de standaard demografische informatie zoals leeftijd, geslacht en geografische locatie, welke andere herkenbare kenmerken hebben uw huidige klanten?

“Met YouTube advertenties kun je video's targeten op Onderwerp, Categorie en Trefwoord.”

Door dit te doen, vergoot je de kans dat het publiek je advertentie relevant vindt.

Bovendien kan je met de mogelijkheid van ‘Plaatsingen’ specifieke YouTube pagina’s opgeven waarop uw advertenties moeten worden weergegeven.

Als je mogelijkheden zoals deze gebruikt, kan je ervoor zorgen dat je advertenties op het juiste moment aan de juiste klanten worden weergegeven.

Naast de mogelijkheid om je doelgroep te versmallen, biedt YouTube een bepaald niveau van aanpasbaarheid waarmee de advertenties meer gepersonaliseerd kunnen worden dan normale zoekadvertenties.

Targetmogelijkheden in YouTube advertenties
Affiniteitsdoelgroepen overzicht

Als een extra bonus geven deze videoadvertenties bedrijven de mogelijkheid om enorm creatief te zijn met hun video’s.

Door de vele verschillende typen YouTube advertenties heb je de mogelijkheid om het type te kiezen wat het beste past bij je doel en je doelgroep.

3. Pas advertenties aan om je doel te bereiken.

In tegenstelling tot Zoeken- en Shopping advertenties, die strikte richtlijnen moeten volgen om in aanmerking te komen voor weergave, geven YouTube-advertenties bedrijven meer vrijheid bij het kiezen van hun advertentiebenadering.

“Merken kunnen het platform gebruiken om verhalen over zichzelf en hun klanten te vertellen, waardevolle informatie te delen, hun producten uit te leggen en veel meer.”

Dit brede scala aan mogelijkheden maakt YouTube echt een van de meest dynamische en flexibele reclameplatforms die er zijn.

Gezien de advertentiemogelijkheden van het platform, is het verrassend betaalbaar voor bedrijven van elke omvang.

4. Voer kosteneffectieve campagnes uit.

Je hebt niet noodzakelijk een dure DLSR camera nodig om je advertenties te maken.

YouTube heeft een handige gids samengesteld om bedrijven te helpen bij het voorbereiden, opnemen en bewerken van videoadvertenties op een smartphone. Klik hier om hem te bekijken. 

“Een typische advertentieweergave kost over het algemeen tussen de € 0,10 en € 0,30, wat laag is in vergelijking met de kosten van sommige zoekwoorden in het zoeknetwerk, die kunnen oplopen tot wel meer dan € 50 per klik.”

En niet alleen zijn videoweergaven zelf relatief goedkoop, maar net als bij Google Ads zoekadvertenties betalen adverteerders alleen wanneer gebruikers interactie met de advertenties hebben.

Daarnaast biedt het adverteren op YouTube nog een ander kostenvoordeel.

Bij advertenties in het zoeknetwerk telt een snelle klik al als interactie, bij advertenties op YouTube telt een interactie alleen als de advertentie voor een lange periode is bekeken of wanneer er op een knop in de advertentie is geklikt.

“Dit betekent dat je nooit betaalt voor mensen die uw advertentie te zien krijgen, maar deze snel overslaan.”

Daarnaast is het erg eenvoudig om je budget bij te houden en het succes van je YouTube advertenties te meten.

Door je Google advertentie account regelmatig te controleren, kan je weergaven en kosten bijhouden en een idee krijgen of je de juiste doelgroep bereikt.

5. Meet het succes van uw advertenties.

Op het tabblad Analytics in je YouTube account kan je informatie vinden over de mensen die je advertenties hebben bekeken.

Door grondig naar deze informatie te kijken, krijgt je een onschatbaar inzicht hoe goed je advertenties echt presteren.

Je kunt bijvoorbeeld te weten komen:

Welke advertenties je klanten bekijken

  • Hoe lang ze naar de advertentie kijken
  • Op welke momenten haken ze af
  • Welke advertentietypen presteren het beste

Je kunt ook je YouTube account koppelen aan je Google Analytics account om nog meer informatie te zien over je video advertenties.

Je kunt gedetailleerde statistieken zien voor elk onderdeel van je YouTube kanaal, zoals het bouncepercentage, unieke paginaweergaves en de gemiddelde tijd op de pagina.

Wij wilden een mooie video die wij al hadden promoten. AdsWizards heeft dit prima voor ons verzorgt.
Testimonial Liesbeth Margrets
Liesbeth Margrets
Sales Assistant
Ik kijk altijd uit naar de rapportage van AdsWizards over onze YouTube campagnes. Ze zijn erg overzichtelijk.
Testimonial Dinand Spizo
Dinand Spizo
Jr. Marketeer
Wij wilden een nieuw product goed lanceren en dachten daarbij aan YouTube advertenties. AdsWizards heeft dit uitstekend verzorgt.
Judith Willemsen
Support

Neem Contact Op

(050) 204 2030

bereikbaar tussen 9:00 – 17:30